Blogeiboi
Kaksi vinkkiä liittyen aapelin tekstiin sisäpiireistä:
Minua on ruvennut vähitellen harmittamaan, että meninkin listautumaan. Koko tämä oksettava keskinäinen päänsilittely ja klikkiytyminen rupesi minua nyt justiinsa tällä samanomaisella nimuutilla kyr tympäisempään niin, että poistan laitalistauksesta kaikki top 100:ssa olevat blogit.
Paitsi Lordia, Kukkoa ja Olentoa en poista koskaan, koska ootte besteiii!! Te ruleette!! <3 <3 <3 Paitsi Olento, mixun kone on vieläki rikki? Sun katsii tarttuu sitä Lordii sen fledasta ja pakottaa se korjaan sun kone, vaixe sanois et sit sä pidät sitä sun kaverimiehenä, ketä voi hyväxkäyttää aina kun tartteis ilman että saa mitään vastineex. Tai voithan sä sit vaik pusuttaa sit yhden kerran varovasti poskeen :) :) :)))
Lisäys: Abel tarkensi, tai sanoisinko laajensi, hyvän kirjoittamisen määritelmäänsä siten, että se kuvaa nyt paremmin nimenomaan hyvää bloginkirjoittamista, sisältäen myös linkityksen. Tätä määritelmää käyttäen abelin alkuperäinen teesi siitä, että hyvä kirjoittaminen (usein) riittää, pätee.
Siitä, onko pelkkä linkitys sinänsä hyvän bloginkirjoittamisen edellytyksenä (kielellisen hyvyyden ohella, tietysti) riittävä, olen sitten kyllä kuitenkin eri mieltä, sillä minä tahtoisin liittää myös itse linkitykseen jonkinlaisen hyvyyskriteerin, eli niiden tulisi (ainakin) kuulua asiaan ja olla hyödyllisiä. Edellistä kriteeriä tuskin täytän itsekään läheskään aina, jälkimmäisen tarkka määrittely puolestaan vaatisi jo vähintään kokonaisen oman merkintänsä.
- Sisäpiirit ovat tosiasia.
- Jos tavoite on esim. olla top-listan ensimmäinen niin unohda hyvin ja usein kirjoittaminen.
Minua on ruvennut vähitellen harmittamaan, että meninkin listautumaan. Koko tämä oksettava keskinäinen päänsilittely ja klikkiytyminen rupesi minua nyt justiinsa tällä samanomaisella nimuutilla kyr tympäisempään niin, että poistan laitalistauksesta kaikki top 100:ssa olevat blogit.
Paitsi Lordia, Kukkoa ja Olentoa en poista koskaan, koska ootte besteiii!! Te ruleette!! <3 <3 <3 Paitsi Olento, mixun kone on vieläki rikki? Sun katsii tarttuu sitä Lordii sen fledasta ja pakottaa se korjaan sun kone, vaixe sanois et sit sä pidät sitä sun kaverimiehenä, ketä voi hyväxkäyttää aina kun tartteis ilman että saa mitään vastineex. Tai voithan sä sit vaik pusuttaa sit yhden kerran varovasti poskeen :) :) :)))
Lisäys: Abel tarkensi, tai sanoisinko laajensi, hyvän kirjoittamisen määritelmäänsä siten, että se kuvaa nyt paremmin nimenomaan hyvää bloginkirjoittamista, sisältäen myös linkityksen. Tätä määritelmää käyttäen abelin alkuperäinen teesi siitä, että hyvä kirjoittaminen (usein) riittää, pätee.
Siitä, onko pelkkä linkitys sinänsä hyvän bloginkirjoittamisen edellytyksenä (kielellisen hyvyyden ohella, tietysti) riittävä, olen sitten kyllä kuitenkin eri mieltä, sillä minä tahtoisin liittää myös itse linkitykseen jonkinlaisen hyvyyskriteerin, eli niiden tulisi (ainakin) kuulua asiaan ja olla hyödyllisiä. Edellistä kriteeriä tuskin täytän itsekään läheskään aina, jälkimmäisen tarkka määrittely puolestaan vaatisi jo vähintään kokonaisen oman merkintänsä.
16:35: Lisäys abelin lisäyksestä.
Kommentit: 25
Lord Boredom kirjoitti...Mäki luveen sua niinku 4eva <3 !!!111!1!
16:05Asiaan; Sisäpiirit ovat tosiasia.
En Blogistaniassa ole sitä vielä huomannut (halunnut huomata?), mutta eräissä muissa yhteisössä sisäpiirit ovat kiistämättä olleet olemassa. Ja auta armias kun siitä mainitsee, niin joka ikinen rientää kieltämään sen. "Kuinka julkeat esittää moisia syytöksiä!".
... tässä kohtaa joudun hillitsemään itseni, ettei mene vallan rienaukseksi ja omahyväiseksi kehuskeluksi (vaikkakin epäsuoraksi sellaiseksi).
Jani kirjoitti...
Minulle se oli silloin aikojen aamunkoitossa, kun tähän blogi-ilmiöön tutustuin ja tietysti Pinserin top-listaakin selasin, aivan ilmeistä, että siellä kärjessä ollaan ehdottoman ensisijaisesti vain keskinäisten viittausten ansiosta.
16:22Itse asiassa aivan aluksi, ennen kuin tämän tajusin, minä en nähnyt mitään järkeä siinä, miksi siellä olijat siellä olivat, ja miksi jotkut, minun mielestäni paljon särmikkäämmät kirjoittajat olivat sen ulkopuolella.
Linkitys on keino kanavoida sitä huomiota, josta tuo top-listan suosituimmuuskin rakentuu, mutta se ei valitettavasti ole millään tavalla sidoksissa suoraan teksteihin, vaan ainoastaan niiden kirjoittajiin. Jos tekstit heijastelisivat kirjoittajiaan autenttisesti, korrelaatio olisi myös tekstien laatuun ja sisältöön, mutta näin ei ole, mikä minun mielestäni on valitettavaa, ja perimmäinen syy sille, miksi itse asiasta, eli blogeista irrallisia blogaajien piirejä ja klikkejä täälläkin muodostuu.
Piirit ja syndikaatithan sinänsä eivät haittaisi mitään, jos niiden virtuaalinen ilmentymä, eli juuri nämä blogit, heijastelisivat niitä syitä, miksi syndikaatteja syntyy, mutta kun minusta eivät tee. Nykyisellään piirit syntyvät vain, koska syntyvät (eli koska linkitetään ristiin), mikä on juuri sen tapaista ihmisten mielivaltaista kasautumista ja “sosiaalisuutta” jota minä vierastan kaikkein eniten.
Jani kirjoitti...
...niin ja täällähän saa rienata ja kehuskella omahyväisesti ihan surutta. Niin minä ainakin teen.
16:24Janne kirjoitti...
Vaikka ironiahavaitsimeni piippaa täysillä, vastaan silti vakavasti: Jos kirjoittajien tekstillä ei ole mitään merkitystä, miten selität esimerkiksi Kysyn Vaanin ja Ei Sinutella-blogin suosion? KV linkkasi muihin harvoin ja Ei Sinutella ei linkkaa ikinä. Eikä tietääkseni kovin moni kumpaakaan tunne henkilökohtaisesti - tai ei ainakaan väitä tuntevansa.
16:36*Sekä* tekstin laadulla, *että* verkottumisella on merkitystä. Ihan kuin elävässä elämässäkin - se mitä sanot ja teet, ja se keitä tunnet, vastaa aika paljon menestyksestäsi.
Jollain lailla on ihmisten tietoisuuteen päästävä - joko saamalla linkkejä muilta tai olemalla jollain mystisellä listalla. Paraskaan pöytälaatikkokirjoittaja ei ikinä saa tunnustusta.
Totta kai blogien pitäjien keskuudessa on sisäpiirejä. Ihan missä tahansa, missä on vähintään kolme ihmistä vaihtamassa informaatiota, syntyy sisäpiirejä. Ihmiset hakeutuvat kaltaisensa luokse.
Lord Boredom kirjoitti...
Silloin, kun minä olin keltanokka, niin kuvittelin ainakin hetken, että suosituimmat blogit olisivat ne parhaimmat. Tietysti blogin hyvyys on hieman makuasiakin, mutta
16:37*riena alkaa*
totuus näyttää siltä, että TOP-listalla on minunkin mielestä paljon blogeja, jotka eivät sisältönsä puolesta tuntuisi ansaitsevan lähellekään niin korkeaa sijoitusta. Listalla kiiriminen on silkkaa sosiaalista peliä, jossa pisteitä saa siitä, kuinka "hyvä" tai "kuuluisa" tyyppi on. Ennestään korkeasta sijoituksesta saa pisteitä, koska tietenkin, jos TOP-listalla ollaan niin silloinhan blogin täytyy olla hyvä! Joskus tuntuu myös, syyttäkää vain vaikka misogyniasta tai jostain, että listalla pääsee kirimään jos on nainen, koska kaikki Ymmärtäjä-miehet ovat tietenkin ensitilassa pamauttamassa sellaisen blogin ja aloittavat sitten lirkutuksen ja odottavat palkkiota, mieluiten seksin muodossa, kannustuksesta ja sijoituksen nostamisesta ja ylläpitämisestä. (Ja nyt en väitä, että kaikki naisten blogeja tilaavat miehet olisivat pelimiehiä, enkä tarkoita myöskään sitä etteikö naisten blogeja voisi aivan hyvin olla TOP-listan huipun tuntumassa tai ykkösenä siinä missä miestenkin; Naiset tuskin vain tilailevat miesten blogeja kikkelin toivossa).
*riena päättyy*
Edelläoleva teksti ei kulkenut paranoia- ja järkifiltterien läpi, pahoittelen. Tuntui silti hyvältä kirjoittaa se.
Jani kirjoitti...
Janne: “Jos kirjoittajien tekstillä ei ole mitään merkitystä, miten selität esimerkiksi Kysyn Vaanin ja Ei Sinutella-blogin suosion?”
16:55En sanonut, ettei tekstillä ole mitään merkitystä. Sanoin... “että kohtuullisen hyvin hallittu kieli on edellytys, mutta kirjoitusten hyvyys ei”, ja että “olennaisinta ihmisten tietoisuuteen murtautumisen kannalta ei (...) ole se, miten hyvin kirjoittaa”.
“*Sekä* tekstin laadulla, *että* verkottumisella on merkitystä.”
Totta, ja sen tuo abelin tekstissään tekemä lisätarkennus ottaa huomioon, jonka jälkeen olinkin välittömästi valmis hyväksymään hänen teesinsä siitä, että pelkkä “hyvä kirjoittaminen” (sikäli kuin sillä ymmärretään tekstin laadun ohella myös linkittyminen) riittää.
Eli sanon sen vielä suoraan, jos en tähän mennessä tehnyt sitä riittävän selväksi: minä en sanonut, että pelkkää hyvää tekstiä tuottamalla ei pääse listan yläpäähän. Se on mahdollista. Sen sijaan minä kritisoin sitä abelin tekstistä alun perin poimimaani, sittemmin virhetulkinnaksi osoittautunutta ajatusta, että se olisi paras tae sinne pääsystä. Sitä se ei ole.
Sen sijaan tilanne on kieroutunut sikäli, että paras tapa päästä listalla ylös on mainitsemistasi kahdesta se verkottuminen, eikä tekstien laatu. Toisin sanoen, vaikka olinkin sitä mieltä, että se (virheellinen) tulkinta, jonka abelin tekstistä tein, oli pielessä, olisin sitä mieltä, että se voisi toplistan oikeudenmukaisuuden, tai vähemmän kärjistäen sanottuna minun makuni, kannalta olla parempi kuin nykyinen tilanne.
Janne kirjoitti...
Heh. Järkifiltteri erityisesti puuttui :)
17:03Pinserin top-50 -listan blogeista 27 on miesten kirjoittamia, 19 naisten ja loput sekablogeja. Ja tokkopa kukaan on esmes Rosa Meriläiseltä tosissaan pildeä vonkaamassa.
Ja harvapa top-satasella olevista ei ole ainakin ihan keskivertokirjoittajan tasoa.
(Sitäpaitsi, sekä meikäläisen että Outin sijoitukset lähtivät raketinomaiseen nousuun kun rakkaustarinamme alkoi; todennäköisesti ei siksi, että jostain olisi yhtäkkiä löytynyt lauma yksinäisiä nörttipoikia, jotka haluaisivat kiksauttaa jompaakumpaa. Minä tosin olisin kyllä kovasti otettu, mutta valitettavasti taustalla taitaa olla ihan se, että ihmisiä kiinnostaa avoin sosiaaliporno.)
Noin muuten olen itse asiassa sitä mieltä, että Pinserin top-lista ei ole ehkä kauhean hyvä ajatus, koska ihmisillä on tosiaan usein sellainen naivi olettamus, että "suosittu==hyvä". Ennemin näkisin top-listan korvikkeena esimerkiksi "nämä blogit linkkaavat toisiinsa" tai blogikategoria-listoja, joilla pääsisi paljon paremmin alkuun kuin suhteellisen päiväkirjapainotteisella top-100 -listalla.
Janne kirjoitti...
Aah, Jani, nyt ymmärrän. Sinäkin haet oikeudenmukaisuutta...
17:10Mutta mitä se on? Minun mielestäni moni sellainen "hyvä" blogi, joita muut lukevat, ovat täyttä soodaa. Ja varmasti päinvastoin. Ei ole olemassa yksikäsitteistä mittaria "blogin hyvyydelle". Ainoa keino millä voit lisätä jonkin blogin lukijamäärää, on nimenomaan viitata johonkin blogiin ja sanoa "hei, tuo on tosi hyvä juttu". Se toimii toiseenkin suuntaan - sinulla on mahdollisuus nostaa hyviä kirjoittajia pinnalle. Ja eikö se ole juuri oikeudenmukaista, koska sinä voit tehdä sen itse? On sinun käsissäsi auttaa muita ihmisiä löytämään mielestäsi hyvä kirjoittaja.
Tämä on blogimaailman sisäänrakennettu ominaisuus tämä linkkaus. Se ei ole bugi, vaan feature, kuten atk-insinööri sanoisi. Sitä pitää osata käyttää, ei vastustaa. Ja net, kun osaavat käyttää sitä paremmin, tietenkin pärjäävät paremmin - voisi jopa sanoa, että onnistunut linkkaus *on* yksi blogin hyvyyden mittareista.
Blogi, joka ei linkkaa, on lähinnä kolumnia. Millä mittaat Suomen Kuvalehden kolumnien paremmuutta?
Jani kirjoitti...
L.B. ”Edelläoleva teksti ei kulkenut paranoia- ja järkifiltterien läpi, pahoittelen. Tuntui silti hyvältä kirjoittaa se.”
17:12Erinomaista! Juuri suodattamattomia mielipiteitä minä täällä kaipaankin.
mitvit kirjoitti...
Nauttisin kovasti Jani, jos jatkaisit tuota pohdiskelua siitä, miksi ja millä laadullis-persoonallisilla perusteilla sisäpiirit tai syndikaatit kirjoitusperustaisessa "yhteisössä" syntyvät. Ei kai se aivan noin mielivaltaista voi olla?
17:13Kysyn Vaanhan (rauha hänen sappikivilleen) linkkasi hyvin paljon mitvitiin, mikä lienee yksi keskeisiä syitä siihen, miksi m-lärpäke tuolla listalla keulii.
Maailman tottahan on Lordi Tylsähdyksen lausahdus siitä, että kun tarpeeksi persettä nuolee niin että top kymppiin joutuu, niin "menestys" kasautuu ja ruokkii itseään. Pois tippuminen on helvetin paljon hankalampaa kuin listakiipeily, mikä, jos se olisi kiinnostavaa, olisi tylsää.
Olen muuten tuosta Lordin viimeisestä väitteestä tyysten eri mieltä: naiset nimenomaan tilailevat miesten blogeja kikkelin toivossa. Helvetti, minä tilaan omaa blogiani kikkelin toivossa.
Kinnostavaa on kuitenkin, jos lista on niin epäkiinnostava, niin miksi se on niin kiinnostava?
Jani kirjoitti...
Janne: Aargh, pääni repeää jo kun kirjoitan yhtä aikaa monta kommenttia ja vielä tekstiäkin. Koetan sivuta kommenttiasi tuossa seuraavassa tekstissä koska aihepiiri on juuri sama.
17:14Anonymous kirjoitti...
Jos nyt noin kovasti tympii listoittuminen, niin vie hyvä ihminen marginaalisi pois.
19:16Terveisin ELJOSRPP (Entinen Lukijasi Joka Otti Sinisen Ruksin Pois Pamauksestaan)
Lord Boredom kirjoitti...
Jotakuta osui vissiin sitten arkaan paikkaan, että oikein piti antipamauttaa :'D
19:34Jani kirjoitti...
ELJOSRPP: “Jos nyt noin kovasti tympii listoittuminen, niin vie hyvä ihminen marginaalisi pois.”
19:59Nyt vituttaa, nimittäin siitä vanhasta tutusta syystä, eli kun en kerjennyt kirjoittaa tästä ennen kuin joku muu kirjoitti, ja nyt ei kukaan enää usko, että sitä minä suunnittelenkin. Siis sitä antilistoitumista.
Parahin ELJOSRPP. Minä kiitän sinua siitä, että viivyit hetken parissani. Ennen kaikkea minä olen kuitenkin ilahtunut rohkeudestasi, sillä paitsi, että teit niin kuin parhaaksi näit, eli antipamautit minut, niin sinulla oli munaa tulla kertomaan siitä. Useimpien rohkeus (tai viitseliäisyys) ei siihen riittäisi.
Lord: Jos ELJOSRPP on toplistan kärkipään kirjoittelijoita, niin se todistaa kommenttisi arkaan paikkaan osumisesta oikeaksi.
Tähän ajatukseen ELJOSRPP:n mahdollisesta sijoittumisesta sisältyy vielä jokin ristiriita (minun päässäni), jota en saa nyt puserrettua ulos (liikaa tekstiä yhdelle päivälle, kuntoilusta puhumattakaan).
M kirjoitti...
Minä jatkan tilaamistasi, mutta jos poistut Pinserin listamaailmasta, tuskin vaivaudun sinua etsimään. Kas kun Päivän pamauksesta näkee tällainen tietokoneiden kanssa kömpelömpikin naisihminen milloin blogi on päivittynyt.
20:38Haluatko että linkkaan sinuun? Tulisit suositummaksi ja pääsisit meidän kerhoon ja sisäpiiriin..
Misu
Jani kirjoitti...
“Minä jatkan tilaamistasi, mutta jos poistut Pinserin listamaailmasta, tuskin vaivaudun sinua etsimään. Kas kun Päivän pamauksesta näkee tällainen tietokoneiden kanssa kömpelömpikin naisihminen milloin blogi on päivittynyt.”
20:51Minä tiedän sen, ja siinä on syy sille, miksi minä vielä harkitsen epälistautumista. Se oli myöskin syy sille, miksi minä alkujaan listauduin. Siis se, että siitä on hyötyä lukijoille, eivätkä kaikki osaa tai uskalla seilata Internetin Suurilla Vesillä ilman pinserin listan Titanic-laivaa.
Tosin on mainittava, että ennen listautumistani perustelin listautumattomuuttani sillä, että lukijat (ja niitä oli kyllä jo ennen listautumistakin) saattoivat kyllä jotakuinkin luottaa siihen, että vähintään kerran päivässä tästä tuutista törähtää, jolloin mitään päivitystietoutta ei tarvita, kun kerran päivässä voi käydä katsomassa ja aina on uutta luettavaa. Tai sitten, jos oli tiedossa tauko, mainitsin siitä.
“Haluatko että linkkaan sinuun? Tulisit suositummaksi ja pääsisit meidän kerhoon ja sisäpiiriin..”
Tämä pitäisi laittaa kehyksiin ja seinälle. =D
Taidankin tehdä sen heti!
Ugus kirjoitti...
Misu, ei sinne sisäpiiriin niin vain päästä. Minuakin mainostivat sinun lisäksesi syksyn aikana niin Mea kuin Benropekin, sijoitukseni listalla ei kuitenkaan suuremmin muuttunut. Te olette edelleen kaukana yläpuolellani. Olo on kuin underground-bändillä; kansansuosio puuttuu mutta muutama kriitikko tykkää. Useimmiten se tuntuu riittävältä. On mukava tietää että ne topkymppiläiset joita on itse pitkään lukenut, lukevat myös minua. Tietenkin jatkuvasti houkuttelisi tehdä jotain tällaista, kiinnittää näin kärkipään huomio itseen ja nousta välittömästi kuin raketti listalla. Mutta enhän minä nyt sentään.
20:57Totta puhuen Pinserin top-lista kiehtoo minua. Sen pieniä mutta silti selvänä näkyviä muutoksia ja myllerryksiä on hyvin kiinnostava seurata. Yhteiskunta pienoiskoossa, hah hah, keksinpä omaperäisen vertauksen.
Jani, olet aloittanut keskustelun joka ei hetikohta pääty.
Jani kirjoitti...
Ugus: “Olo on kuin underground-bändillä; kansansuosio puuttuu mutta muutama kriitikko tykkää.”
21:12Ja siitäkös minä olen, piru vieköön, sinulle suunnattoman kateellinen.
“Tietenkin jatkuvasti houkuttelisi tehdä jotain tällaista, kiinnittää näin kärkipään huomio itseen ja nousta välittömästi kuin raketti listalla. Mutta enhän minä nyt sentään.”
Joku taso se nyt olla pitää. Minusta on hyvä, että vaikka meitä paskakan suoltajia tuo lista hellii, niin on muutamia kaltaisiasi urhoja ja... nais... urhoja... jotka kirjoittavat ihan oikeasti hyvin, vaikka se kansansuosio puuttuukin.
“Jani, olet aloittanut keskustelun joka ei hetikohta pääty.”
Jos olenkin nähnyt pidemmälle, se johtuu siitä, että tallon kääpiöitä jalkoihin.
Ugus kirjoitti...
No niin, nyt hihitän sitten loppuillan tuolle termille "nais....urho".
21:27hillittykukko kirjoitti...
<3 :)
21:40Janne kirjoitti...
Urgh, tämähän on oikea bloggausten aarreaitta - minun on itse asiassa pitänyt kirjoittaa jo pitkä tovi aiheesta "Pinserin Top-listan valmistus ja käyttö", mutta enpä ole ehtinyt. Palailen astialle kunhan tuo Panu-juttu on selvinnyt jotakuinkin.
23:42Jani kirjoitti...
Blogausta blogausblogauksesta. Golb.
00:12Heikot obstruentit alkavat jo sulaa suussani siihen malliin, että on aika sammuttaa lamput tältä illalta.
Santeri kirjoitti...
Terveisiä täältä pienempien puolueesta päivää. Täällä bloginpamautusvalinta tapahtuu yleensä sillä periaatteella että kyseistä blogia lukiessa on hauskaa.
20:51Hyväntahtoista hauskaa siis. Luen ja pamautan blogeja joiden kirjoitukset saavat minut nauramaan hyvien heittojensa ja juttujensa takia.
Oikeista Asioistakin kirjoittavia blogeja koitan seurata mutta se jää vähemmälle.
Osan blogeista olen löytänyt toplistan kautta, suurimman osan sen "normaalin" Pinserilistan kautta. Kikkelinvonkauksen takia en ole vielä pamauttanut mutta kiitos loistavasta ideasta :D
Jani kirjoitti...
“Täällä bloginpamautusvalinta tapahtuu yleensä sillä periaatteella että kyseistä blogia lukiessa on hauskaa.”
21:05Huumorintaju, ja nimenomaan omani kaltainen huumorintaju taitaa olla varmin konsti saada minunkin pamautukseni, näin kun tuota tarkemmin ajattelen.
“Hyväntahtoista hauskaa siis.”
Minä puolestani pidän oikein erityisesti sarkasmista ja ironiasta (siksi varmaankin tykästyin Tylsyyden Multihuipennukseen heti ensimmäisenä).
“Oikeista Asioistakin kirjoittavia blogeja koitan seurata mutta se jää vähemmälle.”
Valehtelisin, jos väittäisin, että minäkään täällä minkään yrmyvakavan asian perässä ensisijaisesti olisin.
Santeri kirjoitti...
Tarkennan omaa ilmaisua... eli "hyväntahtoinen hauska" viittaa omaan itseeni, siihen että nauran k.o. blogia lukiessani siksi, että teksti naurattaa, en "V#&%# mitä paskaa tääkin kirjoittaa" -naurua. Säälinaurun aikaansaavat jätän toiste lukematta kun aitoa hauskuuttakin Blogoslaviassa riittää.
21:27Kirjoita oma kommenttisi