Avainsanana peli

FGTH oli kyllä ihan omaa luokkaansa

29. syyskuuta 2018 klo 14.23
Sijainti: Blogit: Run / Stop - Restore
Avainsanat: Frankie Goes To Hollywood, peli

FGTH oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Alkujaan minuun siinä varmaan vetosi se, että se pääsi lähimmäksi 16-bittisten koneiden seikkailupelejä (joita fanitin), mutta oikeastihan FGTH uhmasi kaikkia näin ahdasmielisiä laatikointeja (ilmeisen itsetarkoituksellisesti), enkä tiedä oliko moista 16-bittisillä koneilla nähty silloin tai sittemminkään.

Vastaa viestiin sen kontekstissa (Run / Stop - Restore)

Näytöntökkimäpelit tökkivät täälläkin

17. joulukuuta 2017 klo 11.24
Sijainti: Blogit: Run / Stop - Restore
Avainsanat: peli, saavutettavuus

Näytöntökkimäpelit tökkivät täälläkin. Ihmettelin jo silloin, kun olin hetken aikaa mobiilipelikoodarina, että miksei näille laitteille tehdyillä peleissä hyödynnetä laitteiden antureita. Pelisuunnittelussa yritetään vain mielikuvituksettomasti toisintaa vanhan maailman peliohjaimien fyysisiä nappeja siinä näytöllä, josta ei saa edes kunnon taktiilia palautetta.

Se kytkeytyy hyvin läheisesti pelien mekaniikkaan, eli pelit pitäisi nykyään alun alkaenkin suunnitella sellaisiksi, että niiden mekaniikan ohjaus soveltuisi luontevasti mobiililaitteen ominaisuuksilla tehttäväksi. Esimerkiksi perinteiset sidescrollerit ovat syntyneet joystickien ja painonappien ympäristössä, ja siksi niiden ohjaamiseen mobiililaitteella ei ole edes oikein mahdollista rakentaa painonappien simulointia luontevampia konsteja. Pitäisi siis luoda kokonaan uusia, mobiililaitteiden ohjaimille luontevia genrejä.

(En tuon lyhyen pelikoodarikeikkani jälkeen ole juurikaan seurannut mobiilipelien kehitystä, joten voi olla, että nykyään näin jo paremmin tehdäänkin.)

Vastaa viestiin sen kontekstissa (Run / Stop - Restore)

Se nepapeli oli niitä AVGN-henkisiä

25. maaliskuuta 2017 klo 17.34
Sijainti: Blogit: Silmänkääntövankila
Avainsanat: Cobra, Commodore 64, peli

Se nepapeli oli niitä AVGN-henkisiä ”niin paska, mutta silti/siksi pakko yrittää päästä siinä eteenpäin” -pelejä. Ei siinä muistaakseni koskaan päästy toista kenttää pidemmälle.

Vastaa viestiin sen kontekstissa (Silmänkääntövankila)

Those MSX cartridges looked very interesting

16. maaliskuuta 2015 klo 14.13
Sijainti: Videosivustot: YouTube
Avainsanat: elokuva, MSX, peli

Couldn’t care less about those piles and piles of shoot-em-ups, but for some reason most of those MSX cartridges looked very interesting to me! Perhaps I’m just a sucker for old movie title games.

Vastaa viestiin sen kontekstissa (YouTube)

Why, it’s the one I’ve hand baked myself of course.

7. kesäkuuta 2014 klo 20.03
Sijainti: Muut: reddit
Avainsanat: peli

Why, it’s the one I’ve hand baked myself of course.

Vastaa viestiin sen kontekstissa (reddit)

You actually have to have 10 times the 1200 * cps in bank because

19. huhtikuuta 2014 klo 8.44
Sijainti: Muut: reddit
Avainsanat: peli

Note that, as the wiki says, you actually have to have 10 times the 1200 * cps (or 12000 * cps in total) in bank because of the 10%.

Vastaa viestiin sen kontekstissa (reddit)

My body is ready.

18. huhtikuuta 2014 klo 11.54
Sijainti: Muut: reddit
Avainsanat: peli

My body is ready.

Vastaa viestiin sen kontekstissa (reddit)

What I find fascinating is how complicated the game sounds when explained

11. huhtikuuta 2014 klo 14.10
Sijainti: Videosivustot: YouTube
Avainsanat: peli

What I find fascinating is how complicated the game sounds when explained, versus how easy it actually is to just start playing; you pick up the rules intuitively in no time.

Vastaa viestiin sen kontekstissa (YouTube)