Mega Man on murhattu
#16304. Torstai, 2. joulukuuta 2010 klo 16.55.11, kirjoittanut Jani. 1
Timo Taipaleenmäki (Shinryuu) ja FinalFighter tuhoavat ensimmäisen Mega Man -pelin kahdessatoista minuutissa. #
http://www.youtube.com/watch?v=_lnogpRPvY4 #
Videota käsittelevä säie on täynnä ällistyneitä alan harrastajia, eikä suotta: jokin näkymätön raja on tässä selvästi ylitetty. Pelistä on otettu irti niin paljon, että julkaisumerkinnän kirjoittajaa vapaasti lainatakseni vaikuttaa siltä kuin tohtori Wily -poloinen yrittäisi pikemminkin pelastaa pelin maailman Mega Manin järkyttävältä voimainpullistelulta kuin päinvastoin. #
Shinryuun ja FinalFighterin saavutuksesta tekee huomattavan se, ettei Mega Man lähtökohtaisesti vaikuta läheskään näin valtavaan dominointiin soveltuvasti bugiselta. Esimerkiksi Zelda II bugitti niin räikeästi, että sen tuhoaminen ei vaikuta tämän rinnalla kovinkaan kummoiselta tempulta. Pelin osalta haastetta onkin jo pitänyt hakea bugeja hyödyntämättömistä nopeusennätyksistä. Nyt käsillä oleva Mega Man -läpijuoksu on saanut jotkut pohtimaan, pitääkö myös tämän pelin läpijuoksut vastaisuudessa jakaa kahteen kategoriaan, bugaaviin ja bugaamattomiin. #
Mega Man -läpijuoksussa ilmeisten bugien hyödyntämistä huomattavasti suuremmassa ja näyttävämmässä osassa on vain äärimmäisen epätodennäköisillä syötteillä ilmenevien häiriöiden hyväksikäyttäminen. Minkään sortin huijaustahan työkaluavusteisissa läpijuoksuissakaan ei sallita: pelin tai sitä ajavan emulaattorin muuntelu on kiellettyä. Kyse on vain pelille annettavasta syötteestä, jonka tuottaminen on teoriassa mahdollista myös fyysisen pelilaitteen kanssa, ihmispelaajan voimin. (Tämä on äärimmäinen esimerkki ‘teoreettisen’ arkikielisestä merkityksestä.) #
[…] pitkälle viime yöhän Mega Manin parissa. #Näin unta, että kuvasin kännykälläni teatteriesitystä, […]