Tuhoava usko
#137. Maanantai, 10. toukokuuta 2004 klo 13.54.57, kirjoittanut Jani. 0
Voi Ojanen-poloinen. #
“Onko ihmisen pakko uskoa johonkin - mihin tahansa - selviytyäkseen olemisen tuskasta? […] Eikö uskon vastaus ole pahempi kuin itse tauti, johon se tarjoaa hoitoa? Ihminen tuhoaa itsensä sotimalla oikean uskon puolesta. Kärsiköön mieluummin elämisen tuskaa. #
Näin ajattelevat tarjoavat usein vaihtoehtona välitöntä kokemista ja tarpeiden tyydyttämistä.“Eräät ovat sitä mieltä, että…” ja “toiset taas ajattelevat, että…”, minkä jälkeen puolustellaan omaa näkemystä paremmin kuin sitä toista, ja lopuksi pyydetään lukijaa tekemään omat päätöksensä, ikään kuin vapaana ennakkoluuloista, joita kuitenkin juuri on väännetty propagandistin tahtomaan suuntaan. Miksi aina päädyn lukemaan tällaista köyhää uskonpropagandaa, kun etsin kirjoittajia, jotka eivät pelkää esittää ns. suuria kysymyksiä ja ennen kaikkea ratkoa niitä? Tällainen »elä ja nauti« -filosofia torjuu pohdinnat suurista kysymyksistä. Ihmisen unelmat tulevasta elämästä tai tulevasta paratiisista maan päällä tulisi torjua hölynpölynä. Yksilön elämä tosin on aina katastrofi, mutta sitä ei kannata pohtia. Keskity elämään ja kokemaan. Tee omasta elämästäsi niin mielekäs kuin osaat. Älä ota vastaan muitten ratkaisuja, vaan tee omat ratkaisusi. Ihmisen on vältettävä piintyneitä tottumuksia, sitoutumista aatteisiin ja arvoihin sekä ennen muuta sitoutumista toiseen ihmiseen.Äärimuodossaan kyllä, mutta itse vedän rajan tuohon viimeiseen, ja ehkä juuri siksi olenkin pulassa. Tarvin jotain, mihin sitoutua, mutta hyvien aatteiden puutteessa en ole löytänyt mitään muuta kuin toisen ihmismielen - tai niin olin kuvitellut. Kaikki aatteet ja ideologiat ovat väärässä, ja ihmiset, jotka tukeutuvat toiseen, perustelevat sitä masentavan säännönmukaisesti kristillisellä tai jollain muulla uskonnollisella näkemyksellä, joko sanoissaan tai tiedostamattaan. Kaikki nämä rajoittavat ihmisen vapautta. #
Voi olla että tällainen ratkaisu vähentäisi sellaisia ristiriitoja, joiden pohjana ovat uskon tulkinnat, mutta siihen sisältyy kaksi ongelmaa. Ensinnäkin se kaventaa ihmisen elämän välttämättömien tarpeiden tyydyttämisen tasolle. Mikä silloin erottaa ihmisen eläimestä?” #
Markku Ojanen: Mikä minä on? (alaviitteet omiani) #
Voihan pirulauta! Miksi kaikilla tuntuu olevan lähtökohtaisena oletuksena tuo että ihminen ei ole eläin? Ihminen on eläin, jumalauta! Sen vielä ymmärrän että amerikkalaisrievut on tästä asiasta pihalla kun niille fundamentalistien propagandaa tuputetaan joka puolelta, mutta että Suomessa! Niinkö se uskonnon- ja biologiantuntien välinen ristiriita vaikuttaa pieniin lapsiin että menevät sekaisin tästä asiasta? #
Kerrataan nyt vielä että se ei jää epäselväksi: ihminen on eläin! Älykäs eläin ehkä, ja suhteellisen menestyksekäs nisäkkääksi, mutta suuret aivot eivät ole sen poikkeuksellisempi asia kuin kirahvin kaula tai kameleontin kieli, eikä ihmisen lyhyt historia ole läheskään riittävä kelpaamaan vertailtavaksi tähänastisessa elämän historiassa jo olleisiin (ja menneisiin) menestystarinoihin. Suuri äly on evoluution ihmiselle tekemä väline joka mahdollistaa lajin sisäisen diversiteetin, josta johtuva ilmiöiden valtava kirjo ihmiselämän sisällä voi olla hämmentävää, mutta tosiasiat ovat silti tosiasioita: ihminen on kädellinen, nisäkäs, selkärankainen, eläin! Ei se siitä muuttuisi vaikka ihminen olisikin evoluution toistaiseksi menestynein tuotos (mistä en suinkaan olisi varma, en alkuunkaan). #
Minusta tuntuu, että syy siihen, miksi tuo eläinargumentti aina nousee näissä esille on se, että tosiasiassa kirjoittaja aina silloin pelkääkin oman psyykensä romuttumista mainituilla ehdoilla. Toisin sanoen, kirjoittaja joka niin tekee, kykenee eläytymään sellaisen ihmisen osaan, jonka mieli toimii tavalla jota kirjoittaja nimittää eläimelliseksi, mutta niin tehdäkseen hänen on jotenkin kuljettava oman mielensä perimmäisten juurien kautta, ja näkee että ei itse kykenisi saavuttamaan tätä ajattelutapaa ilman, että hänen tähän asti rakentunut mielensä on revittävä juurineen irti jotta kykenisi kasvamaan sen jälkeen tarkoitettuun suuntaan. Tämä tarkoittaa käytännössä mielen paluuta siihen tilaan missä se oli ihmisen ollessa vielä ihan pieni lapsi. Pieni lapsi on toimintansa rajattomuudessa (joku voisi sanoa mielettömyydessä) ja mielen vapaudessa varsin lähellä eläintä. Muisto siitä ajasta kummittelee jokaisen takaraivossa ja se nousee tällä tavalla esiin viittauksena eläinihmiseen. Uskon tietäväni tämän, koska itsekin koen sen aina silloin tällöin, ja pelko jota ajatus paluusta tuohon tilaan herättää on järkyttävä. #
“Toinen, edellistä suurempi ongelma on, että »koe ja nauti« -oppi on vahvojen oppia. Maailmassa on aina paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät siihen omin ehdoin pysty. Mikä estää vahvoja häikäilemättä pitämästä puoliaan?” #
ed. #
Aivan niin, mikä sen estää? Jos katsoo vähänkin ympärilleen, näkee kyllä hyvin, että ei mikään. Huvittavaa, että Ojanen esittää tämän ikään kuin lukijan valintana, josta riippuu, millainen maailma on. Eihän maailma kysy Ojaselta eikä tämän lukijalta, että millainen se on, vaan se on, mitä on, riippumatta siitä mitä Ojanen tai kukaan muukaan sen tahtoisi olevan. #
“Välitöntä tarpeiden tyydytystä ja nautintoja korostavat opit - sillä opeista kuitenkin on kysymys - eivät suinkaan anna kaikille yhtä paljon, vaan voittajia on vähän. Ihmisen arvo on kiinni hänen kyvystään nauttia, saada valtaa ja menestystä.” #
ed. #
Aivan niin! Täsmälleen niin! Tervetuloa todelliseen maailmaan! #
Viidakon laki ja vahvimman oikeus hallitsee ihmisten elämää ihan samalla tavalla kuin eläintenkin, aivan täysin riippumatta siitä miten kammottavalta se tuntuu. Surullista, että Ojasen, kuten monen muunkin ainut “ratkaisu” tähän ‘ongelmaan’ on, että suljetaan silmät ja korvat ja leikitään mielikuvitusleikkiä, jossa niin ei olekaan. Saahan hän toki niin tehdä, mutta minuun sellainen ei uppoa. #
“Varmaankin ihminen menettää jotakin sitoutumalla uskon vastauksiin, mutta hän myös voittaa paljon. »Niin pysyvät nyt usko, toivo ja rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.«” #
ed. #
Ei jeesusperkele! Nyt loppu tämän kirjan lukeminen! Ojasen kirja joutaa nakata vaikka ojaseen! #
[muokkaukset]
[muokkaus][klo]13.10.[/klo] 11:02 Muotoilin nykykäytäntöni mukaan samalla kun korjasin viittauksen teoksesta kertovaan merkintään. Lisäsin viittauksen Matrix-vertaus-merkintään.[/muokkaus]
[muokkaus][klo]19.10.2005[/klo] 16:55 Muotoilin WP:lle. Nykyaikaistin tyyliä.[/muokkaus]
[/muokkaukset] #