Mikä minä on? Zarathustra vastaa.
#100. Torstai, 20. toukokuuta 2004 klo 12.08.41, kirjoittanut Jani. 0
“Mitä tulee loogikkojen taikauskoon: minä tahdon väsymättä yhä uudestaan alleviivata erästä pientä lyhyttä tosiasiaa, jota nämä taikauskoiset eivät mielellään tunnusta, — nimittäin, että ajatus tulee, kun »se« tahtoo, eikä, kun »minä« tahdon; niin että on todellisen asianlaidan väärennystä, kun sanotaan: subjekti »minä« on predikaatin »ajattelen« edellytys. Jokin ajattelee: mutta että tämä »jokin« on juuri tuo vanha kuuluisa »minä«, on lievästi puhuen vain otaksuma, väite, eikä missään tapauksessa mikään »välitön varmuus«. Vihdoin menee tuo »jokin ajattelee« sekin liian pitkälle: jo tämä »jokin« sisältää tapahtuman tulkintaa eikä kuulu itse tapahtumaan. Tässä päätellään kieliopillisen tottumuksen mukaan »ajatteleminen on toimintaa, jokaiseen toimintaan kuuluu joku, joka on toiminnassa, siis —« Suunnilleen samaa kaavaa noudattaen etsi vanhempi atomistiikka sen »voiman« lisäksi, joka vaikuttaa, vielä tuota aine-kokkaretta, jossa voima sijaitsee, josta käsin se vaikuttaa, atomia; tiukemmat päät oppivat viimein tulemaan toimeen ilman tuota »maanjäännöstä«, ja ehkä kerran vielä totutaan, myös loogikkojen taholla, tulemaan toimeen ilman tuota pientä »jotakin« (joksi rehellinen vanha minä on riutunut).” #
Nietzsche on yhtä raskasta luettavaa kuin Kant; teksti ei salli keskittymisen herpaantumista hetkeksikään, tai ajatus katkeaa ja katoaa saman tien. Samalla se on kuitenkin määrättömän paljon ravitsevampaa kuin Kant ikinä. Edellä olevan mittaisessa kappaleessa Kant olisi korkeintaan hionut taas jonkun kärpäsenpaskan kokoisen murusen kokonaisuudesta, joka ei sen ansiosta ole kuitenkaan pätkääkään selkeämpi kuin aiemmin. #
[muokkaukset]
[muokkaus][klo]29.10.2005 15:00[/klo] Muotoilin WP:lle. Nykyaikaistin tyyliä.[/muokkaus]
[/muokkaukset] #