Hercule Poirot vastaan Sherlock Holmes vastaan Mr. Spock
#1458. Maanantai, 22. elokuuta 2005 klo 15.09.46, kirjoittanut Jani. 10
Muistan, kuinka pienenä pidin Poirot’sta paljon enemmän kuin Holmesista. Itse asiassa minua harmitti se, etten tykännyt Holmes-sarjasta, koska tiesin kuitenkin, että Holmesia pidettiin yhtenä klassikkoetsivistä (jollei peräti klassisimpana) Poirot’n ohella. #
Se, etten tykännyt Holmesista, johtui ennen muuta siitä, että koin, että sarjassa pimitettiin katsojalta arvoitusten ratkaisemisen kannalta keskeisiä johtolankoja; Holmes saattoi yhtäkkiä kertoa jostain päätelmästään ja vasta siinä yhteydessä paljastaa, että oli vaikkapa käynyt valepukuisena jossain urkkimassa lisätietoja. Myös Poirot saattoi kertoa havainneensa johtolangan, jota ei aiemmin ollut samassa paikassa nähnyt (jolloin se kertoo lavastusyrityksestä), mutta ainakin halusin uskoa, että periaatteessa katsojalla oli myös ollut mahdollisuus tehdä sama havainto aiemmin, ja soveltaa näin samaa “etsi kuvista viisi eroa” -logiikkaa. #
Ihailin kyllä molempia hahmoja. Kaiken taustalla oli tietysti haluni kilpailla näitä älyn ja logiikan jättiläisinä pidettyjä miehiä vastaan ja osoittaa oma paremmuuteni. #
Vasta varsin äskettäin, joitain vuosia sitten, minulle valkeni, että nämä hahmot ovat perin pohjin viallisia. Se tapahtui, kun olin ollut jonkin aikaa paitsiossa molemmista, ja rupesin kuuntelemaan Christien alkuperäisiä Poirot-tarinoita kirjaston kaseteilta (olin silloin niin uupunut, etten jaksanut lukea), muttei niinkään sen johdosta, vaan yleisemmin ajattelussani tapahtuneiden muutosten takia. #
Molemmat hahmot vetoavat tunnetusti äärimmäisen vahvasti logiikkaan ja päättelyketjujen ja järjen käyttöön. Ongelma on siinä, että siinä työssä, jota he tekevät, logiikka ei todellisuudessa toimi niin kuin tarinat antavat ymmärtää. Se edellyttäisi nimittäin ensinnäkin, että ihmiset ovat ajatuksissaan vähintäänkin yhtä johdonmukaisia ja loogisia kuin etsivät työssään, ja toisekseen, että ennakoimattomien asioiden osuus tapahtumien kulussa olisi epäluonnollisen pieni. #
Näistä kahdesta etsivästä nimenomaan Poirot on tämän takia epäuskottavampi. Holmes on nimittäin äärimmäisen epäsosiaalinen, ja sarja antaa ymmärtää, että hänen kiinnostuksensa ihmisiin rajoittuu yksinomaan niihin faktoihin, joita hän heistä kykenee irti puristamaan. Näin Holmesin päättelyketjut ainakin periaatteessa nojaavat enemmän tapahtuneisiin asioihin ja konkreettisiin todisteisiin (jalanjäljet, vaatekuidut, tupakantuhka ja niin edelleen) kuin Poirot’n, joka väsymättä korostaa ihmisten ja psykologian merkitystä, ja jos joskus erehtyykin sotkemaan kätensä työssään, se tapahtuu vain sen takia, että hän on saanut ihmisiä haastateltuaan esiin jotain, johon perustuvat päätelmät tämän konkreettisen työn tuloksena esiin tulevat todisteet sitten vain lopullisesti sinetöivät. #
Esimerkiksi eilisessä “Kohtalokas viikonloppu” -jaksossa (The Hollow) Poirot kaivoi saviveistokseen kätketyn aseen esille omin käsin, mutta vasta laskettuaan yhteen sen, että kätkennän tehnyt taiteilija oli sanonut inhoavansa hevosia, ja sen, että siitä huolimatta hän oli muotoillut savesta hevosenpään. Samalla tämä havainnollistaa hyvin sitä yksioikoista maailmaa, jossa molemmat klassikkoetsivät elävät: taiteilija inhoaa hevosia, joten hevosenpääveistoksessa on oltava jotain epäilyttävää. Todellisessa maailmassa taiteilijan syyt olisivat todennäköisesti olleet jotain aivan muuta ja Poirot olisi tuhonnut veistoksen ihan turhaan. #
Tämän palikkalogiikan kulminoituma on Holmesin isältään perimä väittämä, jonka mukaan sen jälkeen, kun mahdoton on eliminoitu, totuus on se, mitä on jäänyt jäljelle, vaikka se vaikuttaisi kuinka epätodennäköiseltä.“When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.” Sovellettu Wikiquoten Sherlock Holmes -sitaateista. Tämä voi päteä matematiikassa, mutta tosielämän tapahtumaketjujen vaihtoehtojen ääretön määrä tekee siitä täysin hyödyttömän käytännön ohjenuorana. Tosiasiassa Holmeskaan ei noudata tätä ohjetta muutoin kuin silloin, kun logiikkaa tarvitaan ja se ehdottomasti toimii. Sen jälkeen Holmes tekee kuten jokainen meistä, eli käyttää näitä johtopäätöksiään pyydyksenä, jonka heittää intuition veteen uusia johtopäätöksiä kalastaakseen. Se, että hän jatkuvasti korostaa päätelmiensä loogisuutta, on jyrkässä ristiriidassa hänen toimintansa kanssa, mikä kertoo joko hahmon tai sen luojan kyvyttömyydestä introspektioon. #
Modernissa fiktiossa on kolmaskin samanlainen hahmo, joka tosin ei työkseen jahtaa rikollisia: Star Trekin Spock edustaa samanlaista logiikan ylivaltaa ajattelussa. Star Trekin ansioksi voidaan ehkä laskea se, että se edes yrittää antaa intuitiiviselle ajattelulle paikan logiikan rinnalla (ja jopa sen johtajana eli tähtilaivan kapteenina), mutta valitettavasti Kirkin, McCoyn ja kumppaneiden ajoittaiset ärsyttävyydet ja suoranaiset typeryydet yhdistettynä siihen, että Spockin ajattelu on Star Trekin maailmassa yhtä ylivertainen niihin nähden kuin Holmesin tai Poirot’n ajattelu muihin aikalaisiinsa verrattuna, tekee sille lähinnä karhunpalveluksen. #
Itse asiassa Spockkaan ei ole toiminnassaan läheskään niin looginen kuin antaa puheissaan ymmärtää, vaikkakin hänellä on siihen tekosyy, jollainen sekä Holmesilta että Poirot’lta puuttuu: Spockin kylmä järkipuoli tulee toiselta planeetalta, ja emotionaalinen puoli, joka selittää hänen toiminta- ja joustokykyään on inhimillisen perimän “heikkoutta”. #
… vs. Jane Marple.
Tällä logiikalla ikuisesti ärsyämäni Neiti M. toimii reaalisen tuloksen kannalta tehokkaimmilla metodeilla: kyttäämällä kanssa ihmisiään lepäämättä saa kyllä selville kuka könttäsi kenet ja miksi. Juorujakin kannattaa kuunnella herkällä korvalla.