Missä menee raja?
#1790. Keskiviikko, 4. tammikuuta 2006 klo 20.42.50, kirjoittanut Jani. 3
Tämä teksti on kirjoitettu 22.12.2005 kello 11:10, mutta julkaistu paljon myöhemmin, koska oikeudenkäyntini virallinen päätös perusteluineen on vielä kirjoitushetkellä julkaisematta, ja yritän vältellä lakiin ja moraaliin liittyvien asioiden käsittelyä sitä ennen. #
Julkaisuhetkellä en vieläkään ole saanut noita perusteluita, mutta oikeuden istunnosta on nyt kulunut kaksi viikkoa, joten eiköhän tässä olla ajallisesti ihan riittävän turvallisen välimatkan päässä. Sitä paitsi Kuraattori nosti esiin tämän asian, joten tuntuisi pöljältä jättää tämä tilaisuus nyt käyttämättä. (Tämä kappale on lisätty juuri ennen julkaisua.) #
Minä en näistä veroasioista mitään tiedä, mutta ajattelin tarttua ihan eri asiaan Arawnin tekstissä: #
“Toisin sanoen, jos kaverisi tekevät rikoksen, älä ilmianna! Missä menee raja? Jos kaveri tekee murhan, pitääkö siitä käräyttää vai onko kaveruus silti tärkeämpää? Tai huumerikoksen, tai kavalluksen tai varkauden, tai mitä vain.” #
Portti naisten maahan (via Näkymä rannalta): “Ja mie ko en maksa!” #
Avaisin tätä, Arawnin sivuhuomautuksena luonnollisesti suurpiirteistämää, ihmettelyä hieman omiin tarkoitusperiini: se riippuu. Se riippuu teosta, se riippuu siitä kaverista ja se riippuu suhteestani häneen. Ainakin minulle lojaalius minulle tärkeitä ihmisiä kohtaan menee tietyn rajan jälkeen kevyesti yli kaikkien tuossa lueteltujen tekojen, eli kyllä: peittelisin rikollistakin tekoa, jopa murhaa, minulle riittävän läheisen ihmisen eduksi. #
Minun moraalikäsitykseni voivat vaikuttaa kummalliselta, mutta eiväthän sellaiset pikkuseikat minua ennenkään ole estäneet asioista puhumasta. Esimerkiksi voisi ottaa vaikkapa varkauden: #
- Saa varastaa, jos ei jää kiinni.
- Jos saa varkaan kiinni, varkaan saa tappaa.
- Jos varkaan tappamisesta jää kiinni, siitä pitää joutua vankilaan.
- On tapauksia, joissa tappaminen kannattaa, vaikka kiinni jääminen ja vankilaan joutuminen olisi varmaa.
Olen päätynyt pohdiskeluissani tällaisiin yksittäistapauksiin soveltuviin sääntöihin lähinnä siltä pohjalta, etten toisaalta usko pelkästään yksilönvapauksiin, mutta toisaalta luotan vielä vähemmän yhteiskuntajärjestykseen. Niinpä moraalikäsitykseni ovat tällaisia, näiden kahden tekijän muodostamia sekasikiöitä, koska kummastakaan niistä ei ole yksinään moraaliseksi imperatiiviksi. #
Pelkästään lakiin nojaaminen on kaikkein typerin virhe, sillä ei ole järkevää olettaa, että kun minä noudatan lakia, niin kaikki muutkin tekevät niin. Pelkästään omien impulssiensa noudattaminen olisi sekin typerää, koska laki on kuitenkin olemassa (ja sen pitääkin olla olemassa); pelkästään omia impulssejaan noudattavien ihmisten maailma on yhtä utopinen ajatus kuin täysin lainkuuliainen kansa, joten toimimalla pelkästään omien impulssieni mukaisesti ottaisin typerän suuren, minulle siitä kanssaihmisten langettamien seurausten riskin. #
Lienee sanomattakin selvää kaikille Suomen armeijan käyneille, mistä olen oppini näissä asioissa suurelta osin ammentanut. #
[muokkaukset]
[muokkaus][klo]22:13[/klo] Lisäsin neljännen kohdan.[/muokkaus]
[/muokkaukset] #
[…] Selvästikään moraalikäsitykseni eivät ole saaneet alkuaan armeijassa, vaan se laitos vain löysi syvemmällä sisimmässäni olevan kielen ja pani sen resonoimaan omassa nuotissaan. “Kuolleen luonnon keskellä, revontulten lepattaessa hyisellä taivaalla, tähtien tanssiessa pakkashuurujen sumentamina ja paksun lumikerroksen peittäessä routaantuneen maan, koirien villin laulun olisi saattanut tulkita kaiken elollisen ylpeäksi uhmaksi, ellei sen sävel olisi koko ajan kulkenut mollissa. Se oli pitkää, väliin nyyhkytyksen kaltaiseksi uikutukseksi katkeilevaa valitusta, joka pikemminkin tuntui kuvastavan luonnon ja sen asujainten hätää olemassaolon ankaran taistelun keskellä. […]