Ei-uni: hyödyllinen hevonen
#1254. Tiistai, 7. joulukuuta 2004 klo 2.09.42, kirjoittanut Jani. 16
“Totta kai on aivan eri asia murhata puliukko kuin pettää puolisoaan. Mutta kyse onkin siitä, että mihin se raja vedetään ja millä perusteilla. Jos saa pettää [puolisoaan], eikö silloin saa pettää ketä hyvänsä? Vai tuleeko raja siinä vastaan, mitä laki sanoo? Mutta miksi kunnioittaa lakia, jos “kukaan ei saa tietää, eikä se ketään kuitenkaan vahingoita”? Millä perusteella on ihan hyväksyttävä asia pettää puolisonsa luottamus, mutta ei ryyppykaverinsa luottamusta?” #
Arawnin teksti kaikkinensa sisälsi niin paljon minua niin monin puolin kutittelevista ja viiltelevistä aiheista, että oli pakko tarttua siihen jotenkin. Halusin kuitenkin kirjoittaa enemmän itsestäni, joten en nähnyt asialliseksi vuodattaa näitä Pnm:n kommenttipalstalle. #
Minusta puliukon murhaamisella ja puolison pettämisellä on se ero, että puliukon murhaaminen voi joissain olosuhteissa olla oikein, puolison pettäminen ei koskaan. Enkä olosuhteilla tarkoita tässä mitään itsensäpuolustamista, vaan juuri sitä, mitä ilmeisesti Arawnkin, eli tilannetta, jossa minut epäilemättä tuomittaisiin siitä murhasta lain edessä, jos jäisin siitä kiinni. #
Tuo oli se provokatiivinen teaseri, jonka ainakin olisin niin kovasti halunnut kirjoittaa sinne kommentiksi. #
Minusta on jo jonkin aikaa tuntunut siltä, että Arawn painii samojen ongelmien kanssa kuin minäkin, kuitenkaan ilmeisesti vielä tunnustamatta jäävänsä lopulta vääjäämättä häviölle, niin kuin minä olen jo melkein täysin tehnyt. Ongelma on siis tämä: jos absoluuttista moraalia ei ole, mistä tietää, miten toimia, miten toimia oikein, ja ennen kaikkea: miksi tulisi toimia oikein, jos oikein toimiminen johtaa itselle haitallisiin seurauksiin? #
Minä olin ratkaissut oikean toiminnan valinnan ongelman jo kauan sitten: päätin, että valitsen yhden ihmisen, jolle suon koko lojaaliuteni, ja asetan hyvän ja pahan, oikean ja väärän elämässäni siitä lähtökohdasta, että valintani ja toimintani tukevat tätä lojaaliuttani ja sen, eli suhteen säilymistä. Tästä johtuen minulle jo muutamat nuoruudessa, teini-iässä tapahtuneet “alatko mun kaa” -leikkien kariutumiset olivat äärimmäisen kivulloisia kokemuksia. Lisäksi tuolloin en tietenkään vielä tiedostanut koko tätä ajattelutapaani, vaan oletin vain toimivani vaistonvaraisesti kuten kaikki muutkin, ja oletin muidenkin toimivan samojen sääntöjen mukaisesti. #
Enpä olisi juurikaan voinut olla vääremmässä. #
Tuolloin minä saatoin vielä selittää jätetyksi tulemisen sillä, että nämä ihmiset ovat nuoria, eivätkä tiedä mitä tekevät. Kun The Suhde Riitan kanssa alkoi, tämä selitys oli vielä voimassa. Aikaa kului, vanhenimme, ja selitys alkoi ontua yhä pahemmin. #
Lojaaliusteoriastani kiinnipitämiseni ansiosta suhde säilyi. Koska kuitenkin toinen osapuoli pelasi eri säännöillä, kiinnipitämiseni tuotti minulle suhteen säilymisen ohella enää pelkkää tuskaa. En voinut enää selittää asioita toisen moraalisella alemmuudella, koska olimme molemmat “aikuisia”. Kaksi vuotta sitten tapahtui jotain, jonka johdosta minä tiesin, että edes oma takertumiseni ei tule pelastamaan suhdetta. Sen myötä hajosin lopullisesti, jouduin lataamoon, ja vaikka siihen, että suhteen päättävät sanat virallisesti lausuttiin, kesti vielä vuosi, se aika oli pelkkä viimeisten metrien matka pudotuksessa pohjalle. #
Nykyisin minä en enää tiedä mistään mitään. Pidän itseni hengissä lääkkeillä. Käyn terapiassa, koska muita vaihtoehtoja täytyy kokeilla ennen viimeistä vaihtoehtoa, joka on varma ongelmanratkaisukeino. Mutta mikään ei voi korjata sitä, mikä hajosi. Ja koska minulle suhteen kariutuminen ei ollut vain suhteen kariutuminen, vaan samalla se vei koko siihenastisen moraalini pohjan, minä en enää usko muuhun kuin välittömiin impulsseihini ja niiden tyydyttämiseen. Kaiken, mikä tuottaa minulle hyvää mieltä, minä otan, vaikkakin sitä on enää äärettömän vähän. Kaiken, mikä tuottaa tuskaa, minä joko pyrin tuhoamaan tai sitä pakenemaan. #
Siksi minusta puliukon murhaamisessa ei ole mitään väärää, ja siksi minusta puolison pettäminen on niin väärin, että se antaa petetylle täyden oikeuden tuskan ja kuoleman tuottamiseen jollekulle asianosaiselle, jonka hän sopivaksi kohteeksi katsoo. #
Valehtelussa ei ole mitään väärää. Ei nyt, eikä koskaan ole ollutkaan. Ainoastaan lojaaliussuhteilla on väliä; sen edun, jolle olen lojaalein, tulee tulla ensin. Enää en kuitenkaan usko, että on olemassa ihmisiä, jotka lojaaliuteni, sen kaikkein pyhimpää lajiani olevan, ansaitsisivat. #
Tämä merkintä julkaistiin alun perin Kuolleenasyntynyt-blogissa. Uudelleenjulkaisu marginaalissa tapahtui 18. kesäkuuta 2005 klo 12.04. #
[muokkaukset]
[muokkaus][klo]18.6.[/klo] 13:04 Julkaisin marginaalissa.[/muokkaus]
[muokkaus][klo]14.10.2006[/klo] 16:05 Nykyaikaistin tyyliä ja tekniikoita.[/muokkaus]
[/muokkaukset] #
Meinasi sydän jättää pari lyöntiä väliin, kun luin kirjoitustasi. Minä ajattelen paljon kuten sinä. En voisi olla epärehellinen toiselle ja odotan myös toiselta samaa. Mutta eiväthän muut pelaa samojen sääntöjen mukaan. En ole vielä joutunut kokemaan tätä itse, kun en ole varsinaisesti seurustellut. Pelottaa, etten selviä, kun sen aika tulee.