Ensimmäisen persoonan elokuvat: Lady in the Lake
#14032. Maanantai, 16. elokuuta 2010 klo 17.38.23, kirjoittanut Jani. 0
Satunnaistekijä vinkkasi ensimmäisen persoonan elokuvista kirjoitettuani, että Lady in the Lake vuodelta 1947 käytti juuri tätä kikkaa. #
Katsoin elokuvan tuossa juuri, ja nyt voin vahvistaa sen mitä veikkasinkin: subjektiivinen kamera on minusta erittäin hyvin toimiva niksi. Siitä todistaa esimerkiksi se, että samaistumistani ei haitannut edes se, että minun piti uskotella olevani Philip Marlowe, jonka tenkeys ja röyhkeys ei juurikaan voisi olla kauempana omana itsenäni olemisesta. Siitäkin huolimatta siis rakastuin silmittömästi vastanäyttelijä Audrey Totterin esittämään Adrienne Fromsettiin, vaikkakaan en halua korostaa pelkästään tekniikan voimaa neiti Totterin oman viehätysvoiman ansiokkuuden kustannuksella. #
Tämä nimenomainen elokuva ei kestäisi kovinkaan hyvin useampia katselukertoja, mutta subjektiivinen kamera siis mielestäni kestäisi ehdottomasti. Tosin en tietenkään tiedä toimisiko se elokuvateatterissa yhtä hyvin kuin 19 tuuman näytössä. Muutamissa kohtauksissa tekniikka olisi kaivannut hiomista. Jotkin asiat tehtiin hieman liian hitaasti tai hieman liian epäuskottavasti: huoneiston yläkerran tutkiminen veeenyyyyyiiii, ja Marlowe esimerkiksi toljotti itseään peilistä luonnottoman pitkään. #
Toisaalta taas joissain kohtauksissa, esimerkiksi autoon nousemisessa ja sen jälkeen ajamisessa tekniikka oli yllättävänkin hyvää ottaen huomioon kuinka varhaisessa vaiheessa elokuvan historiaa Lady in the Lake on tehty. Nykyisin näkymä olisi jo pelkästään teknisen kehityksen ansiosta huomattavasti uskottavampaa. Puhumattakaan siitä, että voisin päästä oleutumaan sotatantereella taistelevan sotilaan tai ulkoavaruudessa avaruusolennon jahtaaman matkustajan kauhu- ja klaustrofobiakokemuksiin. #
Ennustankin, että kunhan subjektiivisen kameran meemi herää horroksestaan, valtaosa valtavirtaelokuvista tulee sen jälkeen olemaan sitä hyödyntäviä, ja koko joukko klassikoita tullaan kuvaamaan uudestaan subjektiivisella kameralla. Sen jälkeen syntyvät sukupolvet tulevat ihmettelemään miksi kesti näinkin kauan, että elokuva löysi oman todellisen muotonsa, ja pitämään enintä osaa meidän nyt tuntemistamme elokuvista kuvakulmallisessa vanhahtavuudessaan ihan hassuina. #