Taas sormi heiluu ja huuli väpättää
#1189. Torstai, 19. toukokuuta 2005 klo 13.58.32, kirjoittanut Jani. 26
Oli taas kohtalon ironiaa, että kommentti, josta alla oleva teksti sai alkunsa, ei mennyt perille kun yritin sitä julkaista. Koska kuitenkaan Bloggerista ei koskaan tiedä, enkä halua ruveta moilastelemaan, julkaisen sen nyt täällä sen sijaan, että nakuttaisin sitä julkaisunappia Sediksen blogissa. #
“Tämän te kaikki paavinpilkkaajat voisitte Blogistanissakin joskus muistaa, vaikka anonymiteetti ja suomen kieli suojaavatkin aika hyvin kaikkein henkilökohtaisimmilta loukkauksilta. Huumorikirjoittelun toki ymmärrän, mutta mielestäni tarpeeton uskonnollisten tunteiden kohteiden loukkaaminen on tuomittavaa.” #
Sediksen mielipiteet saivat minut taas kerran nieleskelemään tyhjää. Miksi helvetissä uskonnollisten tunteiden loukkaaminen olisi tuomittavaa, ja missä ihmeessä kulkee “tarpeettoman” raja? Miksi ihmeessä Sedis heristelee tällä tavalla sormea? Minä luulin lapsellisuuttani, että tällainen “antakee armoa” -ajattelu olisi Suomesta hyvää vauhtia haihtumassa, mutta näköjään se on yhä vain voimissaan. #
Kyllä ne mielikuvitusolennot saavat itse paiskoa kuumia kiviä meidän uskonnon kustannuksella nauravien niskaan ilman, että niiden maalliset asianajajat rupeavat riehumaan niiden puolesta, puhumattakaan, että niille maallisille asianajajille vielä ruvetaan sitten tällä tavalla puhemiehiksi ja puolustajiksi! #
Joka sanaleikkeihin ryhtyy, se sanaleikit kestäköön. Vaietkoon itse se, joka ei uskalla sanoa suoraan, mutta turha tulla muita hyssyttelemään, että älkää nyt, nehän saattavat vielä vaikka suuttua! Surullista tässä koko jupakassa on se, että huomio tuntuu joka puolella maailmaa nyt keskittyvän siihen, että oliko se koraaninhäpäisyjuttu totta vai ei, eikä siihen, että onko väkivaltaisuus ja yleinen riehuminen kohtuullinen reaktio suhteessa tapahtuneeseen. Sitä se ei nimittäin ole, eikä tämä ole vain mielipide: siellä repikööt, saatana, tukkansa, viittansa ja pelihousunsa sen kanssa, jos eivät kerran kestä edes sitä mahdollisuutta, että niin voisi tapahtua ja taatusti tapahtuukin ainakin jossain, jos nyt ei Guantanamossa. #
Itse asiassa minä voisin ostaa koraanin ja panna sen vessaan vain sen takia, että todistettavasti niin olisi sen jälkeen tapahtunut. Sen jälkeen ehkä voitaisiin keskittyä siihen itse asiaan, eli, että onko sen takia ihmisten kimppuun käyminen oikein vai ei. Se on tässä olennaisinta ja minusta kaikki tuollainen “varokaa nyt vähän, mitä sanotte ja teette” on niiden väkivaltaisten ja kaikenlaisten riehumisreaktioiden ja pitämistä oikeutettuina ja kohtuullisina. #
Myös tommin kommentti on lukemisen arvoinen. #
Suuri Saatana on pahan projektio, mutta koska jumalan kaltaisena näkymättömänä mielikuvitusolentona sen teho olisi mitätön, se tarvitsee jonkinlaisen konkreettisen muodon ja USA nyt vain sattuu olemaan sopiva kohde sille. Siinä on minusta perimmäinen syy sille, miksi koko tämä kohkaaminen tämän koraanijupakan ympärillä puhkesi tällä tavalla. Itse asiassa se, että konkreettinen muoto on niin tarpeellinen pahan projektiolle (Saatana), muttei hyvän projektiolle (jumala) kertoo mielestäni jotain näiden kahden tärkeys- ja arvojärjestyksestä ihmisten mielissä. #
Ja vielä lopuksi, kertauksen vuoksi: Salman Rushdien tiukkoja sanoja oikeudesta tulla loukatuksi. Se, minkä suuntaan minä tässä yritän hapuilla, on sanottu jo niin kovin, kovin monta kertaa ja paljon, paljon paremmin, kuten esimerkiksi juuri Rushdie, mutta yhä vain sitä näköjään täytyy jankuttaa. #
Yksi elämäni suuri oivalluksia oli se, kun Karamazovin veljeksissä törmäsin kohtaan, jossa selitettiin ihmisen itse keksivän loukkauksen, koska loukkaantuminen on miellyttävä tunne.
Toisaalta… En minä kyllä täysin hyväksy rienausta rienauksen vuoksi. En minä paukkumuoviakaan paukuttele, jos vieruskaveri ilmaisee pitävänsä sitä suunnattoman ärsyttävänä. Mutta ketään ei lähtökohtaisesti pitäisi kiinnostaa, jos paukuttelen sitä yksin kotonani, sillä omalla vastuullahan sitä tullaan kuuntelemaan.