Rangaistukset vanhaan hyvään aikaan
#934. Sunnuntai, 30. tammikuuta 2005 klo 11.33.24, kirjoittanut Jani. 4
“Voitiin myös käyttää »symbolisia« kidutuksia, joissa rangaistuksen muoto viittasi rikoksen luonteeseen: jumalanpilkkaajilta leikattiin kieli, siveettömyyteen syyllistyneet poltettiin ja tapon suorittaneilta katkaistiin käsi.” #
Millä tavalla siveettömyyteen liitetty polttorangaistus viittaa rikoksen luonteeseen? Merkitseekö lämpöäkin tarkoittava sana kiimaa muissakin kielissä samalla tavalla kuin englannin “heat” , vai onko englanninkielisyys tässä lähtökohtainen oletus? Vai liittyykö polttamisen symboliikka helvetintuleen, ja jos, niin miksi juuri siveettömyydestä rangaistiin siten, eikä vaikkapa jumalanpilkasta? Eikö sillä logiikalla, millä jumalanpilkkaajalta katkaistiin kieli ja tappajalta käsi, pitäisi siveettömältä silpoa sukuelimet? (Ja miksi sana ‘symbolisia’ on lainausmerkeissä?) #
Foucault on kyllä tekstissään ajoittain ärsyttävän suurpiirteinen, mutta näitä kuvauksia on kyllä silti ilo lukea. Ennen vanhaan sitä sentään osattiin rankaisemisen jalo taito. #
“Cambraissa eräs palvelijatar oli surmannut emäntänsä, ja hänet tuomittiin kuljetettavaksi kidutuspaikalle kärryissä, »joita käytettiin jätteiden korjaamiseen kaikista tienristeyksistä«: tuolla paikalla oli »hirsipuu, jonka juurelle asetetaan se nojatuoli, jossa hänen emäntänsä de Laleu oli istunut hänen surmatessaan tämän; kun hänet on siihen sijoitettu, pyöveli leikkaa hänen oikean kätensä ja heittää sen hänen silmiensä edessä tuleen ja heti tämän jälkeen iskee tuomittua neljästi samalla keittiöveitsellä, jolla tämä oli emäntänsä surmannut. Ensimmäinen ja toinen näistä iskuista osuvat hänen päähänsä, kolmas vasempaan käsivarteen ja neljäs rintaan; tämän jälkeen häntä hirtetään kaulasta, kunnes hän heittää henkensä, ja kahden tunnin päästä sen jälkeen hänen kuollut ruumiinsa irrotetaan ja kaula katkaistaan samaisen hirsipuun juurella samalla korokkeella ja samalla keittiöveitsellä, jolla hän emäntänsä surmasi, ja sanottu pää asetetaan näytteille Cambrain portin ulkopuolelle Douai’hen johtavan tien varrelle, ja hänen ruumiinsa pannaan säkkiin ja haudataan mainitun seipään vierelle kymmenen jalan syvyyteen.” #
Tietenkin on ihan eri asia se, ansaitsiko palvelija moisen rangaistuksen emäntänsä surmasta. Saattoihan olla, että emäntä oli surmatuksitulemisensa ansainnut, mutta sitä tarina ei kerro. #
Lähde: Michel Foucault: Tarkkailla ja rangaista, s. 64, 65 #
“Eikö sillä logiikalla, millä jumalanpilkkaajalta katkaistiin kieli ja tappajalta käsi, pitäisi siveettömältä silpoa sukuelimet?”
Tätähän näkee nykyään aina välillä vaadittavan hieman kansanomaisemmissa puheenvuoroissa seksuaalirikoksiin sopivista rangaistuksista.
Vaikka noin loogisesti ajatellen, jos katkaiseminen on se tapa, jolla rangaistaan, eikö kaikista rikoksista oikea rangaistus oli “pää poikki”? Olivatko kädettömät tappajat parempia muistuttajia siitä, miten ei kannata hairahtua oikeilta poluilta kuin päättömät tappajat, jotka tyypillisesti eivät enää liiku väkijoukoissa? Onko pää poikki liian vähän kärsimystä aiheuttava ratkaisu?
Itse en usko rankaisemiseen, mutta toisaalta käräjäoikeudessa istuessa alkaa mennä usko parantumisen mahdollisuuksiinkin; vaikken kannata pää poikki -tuomioita missään tapauksessa, täytyy myöntää että tuossa Ihmemaan Herttakuningattaren suosimassa universaaliratkaisussa on tiettyä TYYLIÄ.
*Aivan sairas läppä*
Mutta minusta tuntuu että lopultakin meidän yhteiskuntamme rangaistuskäytännöt eivät oikeastaan ole paljonkaan kehittyneet noista ajoista.