Luottaa ihmisiin
#11611. Lauantai, 15. elokuuta 2009 klo 8.21.23, kirjoittanut Jani. 0
“Luottaa ihmisiin on sama kuin hiukan tapattaa itseään.” #
Louis-Ferdinand Céline: Niin kauas kuin yötä riittää. Suom. Jukka Mannerkorpi. #
“Luottaa ihmisiin on sama kuin hiukan tapattaa itseään.” #
Louis-Ferdinand Céline: Niin kauas kuin yötä riittää. Suom. Jukka Mannerkorpi. #
Tunnepaletiltani löytyy naisille varattu sääli ihmisyydestä. Se saattaa aktivoitua varsinkin jakkupukuisen naisen näkemisestä. #
Sitä tunnetta on vähän hankala kuvata, mutta kyse on jostain sentyyppisestä ajatusradasta, että tämä nainen on tehnyt parhaansa kätkeäkseen sukupuolensa ja ihmisyytensä jonkin roolin, tyypillisesti ammatillisen roolin taakse, siinä kuitenkaan onnistumatta. Tunnen siis jotenkin omituisen korostuneesti sen, että se nainen on roolistaan poiketen oikeasti nahasta, karvoista ja hiestä tehty ihminen. On ikään kuin se ihmisyys, raadollisuus paistaisi kiusallisella tavalla läpi siitä hänen yllensä vetämästä roolista riippumatta siitä, paistaako se konkreettisesti läpi roolin välittömimmästä ilmentymästä (se jakkupuku) millään tavalla. #
Ei sen tunteen aktivoitumiseen jakkupukua vaadita, vaan se voi kyllä laueta vaikka meikkauksen takia, tai ihan minkä tahansa naisen näkemisestä. Sellainen korostunut tunne siitä, että se nainen on ihmisapina, eläin niin kuin me muutkin, vaikka naisten pitäisi oman yleisen ihannemaailmansa mukaan olla jotain eteeristä, kaiken tällaisen raadollisen yläpuolella niin kuin heidän aikakauslehtiensä photoshopatuissa valokuvissa. #
Se tunne ei siis pyöri minun itseni ympärillä sillä tavalla, että tämä ajatus naisesta eläimenä jotenkin inhottaisi minua, vaan se on tosiaankin sääliä: säälin ihmistä, jonka täytyy yrittää tekeytyä joksikin aivan muuksi kuin mitä on, ja joka on kenties yrittänytkin sitä parhaan kykynsä mukaan, eikä kuitenkaan ole siinä onnistunut, koska se on lopultakin mahdotonta olla niin perinpohjaisesti jotain muuta kuin mitä oikeasti on. #
Noin kirjoitettuna se ehkä valaisee ilmiön syntymekanismia: haiskahtaa projisoinnilta. Epäonnistunut yritys piilottaa oma todellinen minuus tuntuu minusta niin lohduttoman surulliselta, että siitä täytyy minulla olla jokin omakohtainen kokemus. Mutta miksi projisoin sen naisiin? En muista koskaan tunteneeni näin miesten suhteen. Vaikka pukumies olisi kuinka naurettava, se ei herätä minussa sääliä todellisen minuuden kätkemisen epäonnistumisesta. #
[muokkaukset]
[muokkaus][klo]2.4.2009 13:40[/klo] “, joka” → “. Se”
[/muokkaus]
[/muokkaukset] #
On jälleen aika yhden episodin sarjassamme “murjotaan kauniita tieteellisiä teorioita palvelemaan omia, yksityisiä tarkoitusperiämme”. #
Henryssä meillä on näköjään oikein malliesimerkki ihmisestä, jollaisten vuoksi peliteoria soveltuu sosiaalisiin suhteisiin. #
Unohda kaikki “kusetusajattelut”. Parisuhdemaailmassa on kahdenlaisia konsteja - niitä jotka toimivat ja niitä jotka eivät toimi. Jos lähdet tarkastelemaan melkein mitä tahansa pariutumiskäytöstä niin huomaat, että pohjimmiltaanhan se on eräänlaista kusetusta ja omien päämäärien ajamista.” #
Henry @ Tylsyyden multihuipennus #
Toisin sanoen “on oikein toimia väärin, koska kaikki muutkin toimivat väärin, ja jos minäkin en silloin toimi väärin, minä jään vähemmälle kuin muut, jotka pelaavat epärehellisesti”. #
Kuten muutkin tieteelliset teoriat, peliteoria on siitä jännä, että se toimii riippumatta syistä, joiden takia se toimii. Vaikka teoria antaakin kenelle tahansa, joka haluaa kuvitella toimintansa olevan järkiperäistä, syyn toimia moraalittomasti, se toimisi ihan yhtä hyvin vaikka oman toiminnan järkeistäminen ei olisikaan joillekin ihmisille kyseisen toiminnan edellytyksenä. #
Koska tykkään Henryn tavoin mustavalkoistaa asioita, minä puolestani väitän, että on kaksi tapaa suhtautua tämän ilmiön sosiaalisissa suhteissa aiheuttamaan moraaliseen ongelmaan. #
Ensimmäinen on Henryn tapa, jossa se niellään sellaisenaan, ja pelataan peliä sen vaatimalla moraalittomalla säälimättömyydellä. Moraaliset ongelmat työnnetään syrjään tietoisuudesta, tai sitten pelaaja on yksinkertaisesti psykopaatti, joka ei tilanteen ongelmallisuudesta kärsi millään tavalla. #
Toinen on oma tapani, joka on typeryksen tapa. Minä siis valitsen tietoisesti itselleni huonoimman vaihtoehdon, joka on vetäytyminen pelistä kokonaan. Näin juuri siksi, että kuvatunlaiseen tilanteeseen ei kerta kaikkiaan ole ratkaisua, jolla ei jollain tasolla päätyisi tuottamaan vahinkoa jollekulle, eikä minun käsityksessäni itsestäni ole sijaa tietoisesti valitulle moraalittomalle toiminnalle. #
Tietoisesti valittu epämoraalisuuden tiedostamattomuus pelkästään omiin päämääriin pääsemiseksi on puolestaan halveksuttavin piirre, mikä ihmisessä voi olla. Samaan hengenvetoon on todettava, että minulla on hyvin vähän todisteita siitä, että kukaan muu kuin minä olisi valmis valitsemaan typeryksen tien ilman uskonnollisia tai pseudouskonnollisia perusteita. Toisin sanoen minun maailmani on tässä suhteessa kaunis ja puhdas, mutta samalla kivulloisen yksinäinen. #
[muokkaukset]
[muokkaus][klo]31. lokakuuta 2007 klo 12.35[/klo] Muotoilin WP:lle, nykyaikaistin tyyliä. Poistin mädänneen Tylsyyden multihuipennus -linkin. Poistin alaviitteen samalla kun muutin peliteoria-linkin osoittamaan suomenkieliseen Wikipedia-artikkeliin (artikkelin kirjoitusaikoihin sellaista ei ollut, joten viittasin alaviittessä vangin dilemmaan.[/muokkaus]
[muokkaus][klo]14.00[/klo] Lisäsin ikilinkin tietoisesti valitusta epämoraalisuuden tiedostamattomuudesta puhuvaan kappaleeseen.[/muokkaus]
[muokkaus][klo]17. kesäkuuta 2010 klo 15.26[/klo] Nykyaikaistin tyyliä ja tekniikoita.[/muokkaus]
[/muokkaukset] #
The ladder theory of adult male/female interaction (via MoroskooppiLinkkiä ei enää ole.). Kuinkahan kesti näinkin kauan tuon löytyminen? #
[muokkaukset]
[muokkaus][klo]22.1.2009 15:16[/klo] Muotoilin WP:lle, päivitin tyyliä ja linkit.
[/muokkaus]
[/muokkaukset] #