Kansan Temppelin elämä ja kuolema
#2801. Keskiviikko, 25. heinäkuuta 2007 klo 16.01.54, kirjoittanut Jani. 5
Katsottuani dokumentin Jonestown: The Life and Death of Peoples Temple en vieläkään kykene löytämään itsestäni myötätuntoa enintä osaa Jonestownin murhenäytelmän uhreista kohtaan. #
Uhrien todellinen lukumäärä oli paljon pienempi kuin yhdeksänsataa - uhreja oli minun laskujeni mukaan vain noin kolmisensataa. Loput kuutisensataa kuollutta olivat Jim Jonesin kanssarikollisia. Heidän rikoksensa ei ollut sama kuin hänen, mutta sen seuraukset olivat paljon pahemmat kuin hänen rikoksensa. Yksi mies ei yhdessä pienen aseistetun joukon kanssakaan pysty teurastamaan yhdeksääsataa ihmistä. #
Yksi entisistä Kansan Temppelin jäsenistä kuvasi olosuhteita lahkon sisällä samanlaisiksi kuin millaisissa perhevammaisten perheiden lapset elävät sikäli, että niitä piti niissä eläessään ihan normaaleina. Hänen vertauksensa on osin virheellinen, ja virheellisyydessään hyvin paljastava. #
Lapsi ei pysty valitsemaan perhettään, eikä lapsella siksi ole muita vaihtoehtoja kuin pitää normaaleina niitä olosuhteita, jotka omassa perheessä vallitsevat, olivatpa ne sitten todellisuudessa miten sairaat tahansa. Aikuisella sellaista pakkoa ei ole, poislukien jotkin poikkeukselliset tilanteet (kuten väkivaltaisen puolisen armoilla riittävän kauan eläneiden kohdalla), jollaisista ei kuitenkaan Kansan Temppelin tapauksessa ensisijaisesti ollut kyse. Nämä aikuiset ihmiset valitsivat itse perheen, joka oli sairas useammallakin eri tavalla. Heillä, toisin kuin perhevammaisella lapsella, ei ollut mitään pakkoa pitää sen epänormaaleja oloja normaaleina. #
Ehkä niiden kuudensadan joukossa oli joitakuita, jotka olivat varttuneet lahkon sisällä aikuisiksi, ja joihin perhevammaisen lapsen vertauskuva siksi sopii. Ehkä osa oli varttunut oikeasti perhevammaisissa perheissä, eikä kyennyt siksi irtautumaan sairaasta mallistaan, vaan etsiytyi siksi lahkoon eikä pystynyt siitä sen jälkeen lähtemään. #
Ehkä joukossa oli vanhuksia, joilla ei lahkon ulkopuolella olisi ollut minkäänlaista (sosiaali)turvaa, ja jotka siksi olivat pakotettuja jäämään. Ehkä joukossa oli jopa muutamia sellaisia, jotka viimeisinä päivinä tajusivat, että lähteminen olisi merkinnyt kuolemaa ei vain hengellisessä, vaan “kuula kalloon” -merkityksessäkin, eivätkä siksi uskaltaneet lähteä. Kaikki nämä ihmiset minä vapauttaisin syyllisyydestä, sillä heillä ei todellisuudessakaan ollut vaihtoehtoja. #
Kaikilla muilla aikuisilla oli, ja he valitsivat siitä huolimattakin itse oman ja lastensa kuoleman. Eivätkä kaikki, helvetti soikoon, kyenneet näkemään valintansa todellista, kammottavaa luonnetta vielä silloinkaan kun lapset heidän ympärillään alkoivat ihan oikeasti kouristella ja kuolla myrkyn vaikutuksesta. Kaikki oli vain hyvää, ihanaa ja kaunista. #
Toista esimerkkiä terveen aikuisen ihmisen tekemästä, samanlaisesta rikoksesta ei tarvitse etsiä kovinkaan kaukaa historiasta: Magda Goebbels surmasi kuusi lastaan, koska “maailma kansallissosialismin romahduksen jälkeen ei ole elämisen arvoinen”. Kansallissosialismin voi huoletta korvata Kansan Temppelillä tai itse asiassa millä hyvänsä uskonnolla, aatteella tai ihanteella; kyse on yhtä kaikki yrityksestä oikeuttaa hirvittävä ja rikollinen teko. #
Natseista puheen ollen, eivät heistäkään ne, jotka puolustautuivat väittämällä vain noudattaneensa käskyjä, olleet yhtään vähemmän syyllisiä uhriensa kuolemiin kuin ne, jotka antoivat käskyt. #
Mikäli perhevammaisuusvertausta ei yritetä käyttää virheellisesti Kansan Temppelin entisten (elävien tai kuolleiden) jäsenten syyllisyystaakan helpottamiseen, se sopii siihen hyvin ainakin yhdessä mielessä: Jim Jones itse oli kotoisin perhevammaisesta perheestä, ja kaikesta päätellen hän onnistui järjestämään seurakuntansa niin, että sai elää omia traumojaan uudestaan sen parissa aina kuolemaansa saakka. #
Dokumentissa oli dramaattisesti sijoitettu valokuva Jonestownin toiseksiviimeiseltä illalta. Juhlamajan seinällä oli George Santayanan ehkäpä tunnetuin sitaatti: ne, jotka eivät muista menneisyyttä, ovat tuomittuja toistamaan sitä. Mikäli sitaatin sisältämään fatalismiin haluaa takertua sen syyllisyyttä vähentävän vaikutuksen takia, on syytä ottaa huomioon se, että ensimmäinen sen vapauttamista Jonestownin rikollisista lienee Jim Jones. #