Ihmissuhdepeliteoria
#715. Sunnuntai, 7. marraskuuta 2004 klo 10.50.52, kirjoittanut Jani. 3
On jälleen aika yhden episodin sarjassamme “murjotaan kauniita tieteellisiä teorioita palvelemaan omia, yksityisiä tarkoitusperiämme”. #
Henryssä meillä on näköjään oikein malliesimerkki ihmisestä, jollaisten vuoksi peliteoria soveltuu sosiaalisiin suhteisiin. #
Unohda kaikki “kusetusajattelut”. Parisuhdemaailmassa on kahdenlaisia konsteja - niitä jotka toimivat ja niitä jotka eivät toimi. Jos lähdet tarkastelemaan melkein mitä tahansa pariutumiskäytöstä niin huomaat, että pohjimmiltaanhan se on eräänlaista kusetusta ja omien päämäärien ajamista.” #
Henry @ Tylsyyden multihuipennus #
Toisin sanoen “on oikein toimia väärin, koska kaikki muutkin toimivat väärin, ja jos minäkin en silloin toimi väärin, minä jään vähemmälle kuin muut, jotka pelaavat epärehellisesti”. #
Kuten muutkin tieteelliset teoriat, peliteoria on siitä jännä, että se toimii riippumatta syistä, joiden takia se toimii. Vaikka teoria antaakin kenelle tahansa, joka haluaa kuvitella toimintansa olevan järkiperäistä, syyn toimia moraalittomasti, se toimisi ihan yhtä hyvin vaikka oman toiminnan järkeistäminen ei olisikaan joillekin ihmisille kyseisen toiminnan edellytyksenä. #
Koska tykkään Henryn tavoin mustavalkoistaa asioita, minä puolestani väitän, että on kaksi tapaa suhtautua tämän ilmiön sosiaalisissa suhteissa aiheuttamaan moraaliseen ongelmaan. #
Ensimmäinen on Henryn tapa, jossa se niellään sellaisenaan, ja pelataan peliä sen vaatimalla moraalittomalla säälimättömyydellä. Moraaliset ongelmat työnnetään syrjään tietoisuudesta, tai sitten pelaaja on yksinkertaisesti psykopaatti, joka ei tilanteen ongelmallisuudesta kärsi millään tavalla. #
Toinen on oma tapani, joka on typeryksen tapa. Minä siis valitsen tietoisesti itselleni huonoimman vaihtoehdon, joka on vetäytyminen pelistä kokonaan. Näin juuri siksi, että kuvatunlaiseen tilanteeseen ei kerta kaikkiaan ole ratkaisua, jolla ei jollain tasolla päätyisi tuottamaan vahinkoa jollekulle, eikä minun käsityksessäni itsestäni ole sijaa tietoisesti valitulle moraalittomalle toiminnalle. #
Tietoisesti valittu epämoraalisuuden tiedostamattomuus pelkästään omiin päämääriin pääsemiseksi on puolestaan halveksuttavin piirre, mikä ihmisessä voi olla. Samaan hengenvetoon on todettava, että minulla on hyvin vähän todisteita siitä, että kukaan muu kuin minä olisi valmis valitsemaan typeryksen tien ilman uskonnollisia tai pseudouskonnollisia perusteita. Toisin sanoen minun maailmani on tässä suhteessa kaunis ja puhdas, mutta samalla kivulloisen yksinäinen. #
[muokkaukset]
[muokkaus][klo]31. lokakuuta 2007 klo 12.35[/klo] Muotoilin WP:lle, nykyaikaistin tyyliä. Poistin mädänneen Tylsyyden multihuipennus -linkin. Poistin alaviitteen samalla kun muutin peliteoria-linkin osoittamaan suomenkieliseen Wikipedia-artikkeliin (artikkelin kirjoitusaikoihin sellaista ei ollut, joten viittasin alaviittessä vangin dilemmaan.[/muokkaus]
[muokkaus][klo]14.00[/klo] Lisäsin ikilinkin tietoisesti valitusta epämoraalisuuden tiedostamattomuudesta puhuvaan kappaleeseen.[/muokkaus]
[muokkaus][klo]17. kesäkuuta 2010 klo 15.26[/klo] Nykyaikaistin tyyliä ja tekniikoita.[/muokkaus]
[/muokkaukset] #
Itseasiassa googletin moraalittomuus-sanaa koska ajattelen täysin samoin ja löysin tämän. Ja tilanteeni on myöskin varsin “kivulloisen yksinäinen”.
Minusta voisi sanoa, että moraalisuuden korkeimmat säännöt ovat moraalittomuuden säännöt, eli moraalisuus mitataan joka tilanteessa erikseen. Näkisin tässä evoluutioperusteen (evolutionary game theory). Vain sellainen systeemi selviää, joka sallii täydellisen moraalittomuuden kukoistaa, eli sallii optimoinnin mikrotasolla suuremman tarkoituksen sortaessa jokaista pienempäänsä. Pokeriin verraten vain talo voittaa, koska lopulta kaikki pelaajat kehittyvät yhtä hyviksi.
Eli moraaliset säännöt kehittyvät lopulta sellaisiksi, että koko järjestelmä on täysin moraaliton, eikä keneltäkään oikeastaan kysytä mitään moraaliseksi luokiteltavaa, joka millään tavalla “identifioituisi” tähän henkilöön, koska kuka tahansa toimii kuitenkin samojen sääntöjen puitteissa, ilman vaihtoehtoa, kuin täydellinen pelaaja. Tämä tila on moraalittoman ihmisen kannalta sellainen kuin maailman epäoikeudenmukaisuudet jo epätäydellisinäkin kehitysvaiheessa näyttäytyvät.