marginaali


  Kansalaismediakatsaus »

Tohtori Moreaun saari

#2815. Keskiviikko, 15. elokuuta 2007 klo 18.04.12, kirjoittanut Jani. 15 kommenttia.

Kun olin saa­nut Toh­to­ri Moreaun saa­ren luet­tua, pää­tin kat­sel­la saman­ni­mi­sen elo­ku­van (se kun sat­tui vie­lä­pä sopi­vas­ti ole­maan tar­jol­la juup­pa­ris­sa). Elo­ku­va oli toi­saal­ta var­sin viih­dyt­tä­vä siten kuin vain huo­not elo­ku­vat voi­vat olla, ja saat­tai­sin hyvin­kin pulit­taa sii­tä aina­kin kol­me euroa Ant­ti­las­sa. Toi­saal­ta minua ärsyt­ti sii­nä tavat­to­mas­ti se äärihol­lywoodilai­nen tapa jol­la Wellsin alku­pe­räis­ta­ri­naa oli nyky­ai­kais­tet­tu. #

Monis­sa klas­si­kois­sa iso osa vie­hä­tys­tä ovat nime­no­maan ne van­han ajan puit­teet, jois­sa seik­kai­lu tapah­tuu. Sik­si nii­den nyky­ai­kais­ta­mi­nen ei ole kovin­kaan mones­ti tari­naan lisää­mis­tä vaan sii­tä vähen­tä­mis­tä. Oma­na aika­naan nuo puit­teet eivät ehkä ole tun­tu­neet niin­kään eksoot­ti­sil­ta, mut­ta minus­ta ajan pati­na on useim­mi­ten var­sin­kin seik­kai­lu­ker­to­muk­sis­sa vain plus­saa. #

Elo­ku­van­te­ki­jän ei tuli­si­kaan mie­les­tä­ni läh­teä tavoit­te­le­maan ajan­koh­tai­suut­ta puit­teis­sa jol­lei hän sit­ten ole lähes var­ma sii­tä, että siten lop­pu­tu­los tulee ole­maan jotain enem­män kuin mitä se alku­pe­räi­sen ajoi­tuk­sen säi­lyt­tä­mäl­lä tuli­si ole­maan. Lop­pu­jen lopuk­si asia on kui­ten­kin hyvin har­voin niin, tai aina­kin se on niin huo­mat­ta­vas­ti har­vem­min kuin miten usein nyky­ai­kais­ta­mis­ta Hol­lywood-elo­ku­vis­sa käy­te­tään. #

Ole­tet­ta­vas­ti tämä­kin on nii­tä asioi­ta, jois­ta jot­kut mogu­lit ovat vain saa­neet pää­hän­pint­ty­män; että suu­ri ylei­sö mak­saa mie­luum­min seik­kai­lue­lo­ku­vas­ta sil­loin, kun se sijoit­tuu nyky­ai­kaan kuin sil­loin, jos se sijoit­tuu vaik­ka­pa sadan vuo­den takai­siin aikoi­hin. Mie­les­tä­ni aina­kin steam­punk-vil­li­tys on kui­ten­kin vah­va todis­te päin­vas­tai­ses­ta. #

Kai­ken lisäk­si gee­ni­tek­no­lo­gian, johon alku­pe­räi­sen tari­nan vivi­sek­tio oli täs­sä elo­ku­vas­sa vaih­det­tu, vää­rin­käyt­tö ei ollut enää elo­ku­van val­mis­tu­mis­vuon­na 1996 miten­kään oma­pe­räi­nen kau­hus­ke­naa­rio. Se oli menet­tä­nyt oma­pe­räi­syy­ten­sä vii­meis­tään kol­me vuot­ta aikai­sem­min, Juras­sic Parkin myö­tä. #

Sitä pait­si vivi­sek­tio­kin on edel­leen kaik­kea muu­ta kuin men­nei­syy­den haa­mu. Vaih­ta­mal­la vivi­sek­tion gee­ni­tek­niik­kaan, joka sii­hen ver­rat­tu­na on yleen­sä pal­jon klii­ni­sem­pää, elo­ku­van­te­ki­jä on samal­la tul­lut eli­mi­noi­neek­si suu­rim­man osan sii­tä inhi­mil­li­syy­teen niin välit­tö­mäs­ti kos­ke­vas­ta raa­kuu­des­ta, jon­ka takia vivi­sek­tio on edel­leen vah­vas­ti kiis­ta­na­lai­nen aihe. #

Kir­jas­sa­kin Pren­dick jou­tuu pake­ne­maan huo­nees­taan kun ei lopul­ta enää kes­tä vie­rei­ses­sä salis­sa lei­kel­tä­vä­nä ole­van puu­man tus­kan­huu­to­ja (sic). Miten elo­ku­van­te­ki­jä on voi­nut kuvi­tel­la­kaan, että elä­vien eläin­ten leik­ke­lyn kor­vau­dut­tua mik­ros­koo­pis­sa tapah­tu­val­la neu­lan­pis­te­lyl­lä, elo­ku­va voi­si enää vedo­ta kat­so­jan tun­tei­siin alku­pe­räi­sen aiheen veroi­ses­ti? #

[#] Pahin Hol­lywood-kli­see, jon­ka elo­ku­van­te­ki­jä on Toh­to­ri Moreaun saa­reen lisän­nyt, on kui­ten­kin typyk­kä. #

Typyk­kä on nais(sivu)hahmo, jol­la on elo­ku­van tari­nas­sa kor­kein­taan sen ver­ran teke­mis­tä, että vain kaik­kein hel­poim­min har­hau­tet­ta­vat kat­so­jat onnis­tu­taan sil­lä vakuut­ta­maan hänen läs­nä­olon­sa oikeu­tuk­ses­ta. Typy­käl­lä on vähän jos lain­kaan repliik­ke­jä, mut­ta sen sijaan hänel­lä saat­taa olla run­saas­ti­kin kir­ku­mis­koh­tauk­sia — siis koh­tauk­sia, jois­sa hän yhdes­tä tai toi­ses­ta, täy­sin tyh­jän­päi­väi­ses­tä syys­tä kir­kuu pään­sä puh­ki. #

Jol­lei pää­roo­li­hah­mo suo­ra­nai­ses­ti osoi­ta­kaan rakas­tu­neen­sa typyk­kään elo­ku­van lop­puun men­nes­sä, niin kaik­ki mer­kit (kuva­kul­mat, koh­taus­ten aset­te­lu ja muu sel­lai­nen) viit­taa­vat enem­män tai vähem­män hie­no­va­rai­ses­ti sii­hen, että jon­kin­lais­ta väri­nää näi­den kah­den välil­lä on joka tapauk­ses­sa — olkoon­kin, että se on täy­sin käsit­tä­mä­tön­tä, kos­ka mies­pää­roo­li­hah­mo on tyy­pil­li­ses­ti roh­kea, äly­käs ja karis­maat­ti­nen, kun taas typyk­kä on… pelk­kä kir­ku­va nuk­ke. #

Pis­tää vihak­si. Raa­dan nis­ka limas­sa teh­däk­se­ni hyvän elo­ku­van, ja krii­ti­kot sano­vat: “jos sii­nä oli­si rak­kaus­ta­ri­na, se oli­si menes­tys.” #

Carl Den­ham elo­ku­vas­sa King Kong (Mar­ko Hau­ta­lan suo­men­nos) #

Jos­tain syys­tä elo­ku­van­te­ki­jät tun­tu­vat pel­kää­vän pel­kis­tä mie­his­tä tai nai­sis­ta koos­tu­van näyt­te­li­jä­kaar­tin varas­sa ole­vien elo­ku­vien teke­mis­tä. Yksi ilah­dut­ta­va poik­keus täs­tä on The Thing – “se” jos­ta­kin, jos­ta ehkä juu­ri sik­si pidän­kin niin kovas­ti, että se on puh­taas­ti uro­se­lo­ku­va“All-male movie” kuten John Car­pen­ter sitä John Car­pen­ter’s The Thing: Ter­ror Takes Sha­pe -doku­men­tis­sa kut­suu., jota ei siis ole typy­köil­lä pilat­tu. #

Marlon Brando tohtori Moreauna
© New Line Cine­ma #

Alku­pe­räi­nen Toh­to­ri Moreaun Saa­ri oli­si sekin ollut muu­ta­mia täy­sin har­mit­to­mia ja per­soo­nat­to­mak­si taus­tak­si jää­viä eläi­nih­mis­nai­sia lukuu­not­ta­mat­ta täy­del­lis­tä uro­se­lo­ku­va-aines­ta, ja sitä suu­rem­pi oli­kin pet­ty­myk­se­ni, kun vuo­den 1996 Hol­lywood-tul­kin­taan oli väen vän­gäl­lä tuu­pat­tu typyk­kä. #

Elo­ku­van mies­näyt­te­li­jöi­den roo­li­suo­ri­tuk­set ovat kerän­neet kysee­na­lais­ta kun­ni­aa, ja kiel­tä­mät­tä Mar­lon Bran­do onkin kyl­lä mel­ko… eri­koi­nen ilmes­tys vii­meis­tään vedet­ty­ään sam­pan­ja­kul­hon pää­hän­sä. Jones­town-doku­ment­te­ja vas­ti­kään kat­sel­tua­ni minun sil­mää­ni ja kor­vaa­ni pis­ti kui­ten­kin enem­män se, miten pal­jon Bran­don Moreau muis­tut­ti Jim Jonesia puhua mus­sut­taes­saan val­tais­tui­mel­laan, aurin­ko­la­sit pääs­sään. #

  #

Avainsanat: Jim Jones, Marlon Brando, Tohtori Moreaun saari
« TäydellinenLevy
•)) 15 kommenttia postaukselle Tohtori Moreaun saari. ↩
  1. #12228. Keskiviikko, 15. elokuuta 2007 klo 18.42.36, kirjoittanut Jussi Og.
    Jussi Og

    Kun kat­soin tuon Moreaun muu­ta­ma vuo­si sit­ten, minus­ta tun­tui välil­lä aivan kuin Bran­do mut­kan kaut­ta paro­dioi­si Kurtz-hah­mo­aan. Saat­taa tie­ten­kin olla toi­sen elo­ku­van aiheut­ta­ma pers­pek­tii­vi­har­ha, mut­ta joten­kin yhteys vain tun­tui niin ilmeiseltä.

  2. #12229. Keskiviikko, 15. elokuuta 2007 klo 18.48.36, kirjoittanut Jani.
    Jani

    Onko­han se tosi­aan­kin niin, että minul­la ei vie­lä­kään ole yhtään koko­nais­ta Ilmes­tys­kir­jan kat­se­lua taka­na? Muis­te­len että oli­sin moneen ker­taan kat­sel­lut osan sii­tä, mut­ten siis vie­lä kos­kaan koko­naan alus­ta lop­puun. Ilmei­ses­ti se kuu­luu nii­hin ylis­tet­tyi­hin elo­ku­viin, jot­ka eivät minun koh­dal­la­ni ole jos­tain syys­tä oikein napan­neet, kun en edes muis­ta sii­tä pal­jon mitään.

  3. #12230. Keskiviikko, 15. elokuuta 2007 klo 19.28.47, kirjoittanut Jussi Og.
    Jussi Og

    Joo, tie­dän kyl­lä ihmi­siä, joil­ta se on jää­nyt kes­ken mon­ta ker­taa. Itse en edes tark­kaan muis­ta, mon­ta­ko ker­taa se on tul­lut kat­sot­tua. Eka oli Ruot­sis­sa nuo­re­na klop­pi­na, jol­loin en vie­lä tajun­nut sii­tä mitään. Pari vuot­ta sit­ten kat­soin redux-ver­sion ja tai­sin kir­joi­tel­la­kin sii­tä jotain. Pidän elo­ku­vas­ta mut­ta oli­si­ko­han täs­sä jo pai­kal­laan pitää kym­me­nen vuo­den tauko…

  4. #12231. Keskiviikko, 15. elokuuta 2007 klo 19.36.39, kirjoittanut Jani.
    Jani

    Hyvis­sä elo­ku­vis­sa on juu­ri se huo­no puo­li, että ne jää­vät mie­leen. Tar­koi­tan täl­lä sitä että kun esi­mer­kik­si kat­se­lin täs­sä muu­ta­ma päi­vä sit­ten Star Trek II: The Wrath of Kha­nin uudes­taan, pys­tyin naut­ti­maan sii­tä täy­sin pal­kein sil­lä en muis­ta­nut sii­tä mitään. Jopa Spoc­kin kuo­le­ma lopus­sa tuli täy­te­nä yllätyksenä.

  5. #12232. Keskiviikko, 15. elokuuta 2007 klo 20.16.58, kirjoittanut J II.
    J II

    Mitä pidit David Thew­li­sis­tä Tri Moreaun saa­res­sa?

    Satuin näke­mään jos­kus tv:stä lef­fan alun. Rupe­sin kuun­te­le­maan Thew­li­sin miel­lyt­tä­vän peh­me­ää ään­tä, ja jäin sit­ten kana­val­le (on sii­nä­kin syy, mut­ta käy­hän sitä). Kat­soin lop­puun asti ja pari vuot­ta myö­hem­min uudel­leen. Ei lef­fa ihan huip­pu­luok­kaa ole mut­ta minus­ta kui­ten­kin mai­net­taan parem­pi ja tun­nel­mal­taan mie­leen­pai­nu­va. Juo­nel­taan ei niin­kään - en muis­ta sii­tä juu­ri mitään…

    Minul­le­kin tuli Bran­don hah­mos­ta mie­leen Ilmes­tys­kir­ja-paro­dia. Ilmes­tys­kir­jan olen näh­nyt niin mon­ta ker­taa, että pidin viit­taus­ta joten­kin aivan selvänä.

  6. #12233. Keskiviikko, 15. elokuuta 2007 klo 20.31.54, kirjoittanut Ugus.
    Ugus

    Tuos­sa link­kaa­mas­sa­si artik­ke­lis­sa­kin käy­tet­tiin kir­ku­vas­ta typy­käs­tä esi­merk­ki­nä Kim Basin­ge­riä ensim­mäi­ses­sä Bur­to­nin Bat­man-lef­fas­sa. Nuo­ru­kai­se­na elo­ku­vaa kat­soes­sa hänen hah­moon­sa ei eri­tyi­ses­ti kiin­nit­tä­nyt huo­mio­ta, mut­ta aikui­se­na pani kyl­lä mer­kil­le sen typer­ryt­tä­vän tavan rea­goi­da kir­ku­mal­la, no, asioi­hin. En tosin niin­kään (viit­taan nyt taas tuo­hon artik­ke­liin) pitäi­si sitä eri­tyi­sen femi­nii­ni­se­nä käy­tök­se­nä vaan lähin­nä häi­riin­ty­nee­nä. Aika har­voin kuu­lee elo­ku­va­maa­il­man ulko­puo­lel­la kenen­kään kirkuvan.

  7. #12234. Keskiviikko, 15. elokuuta 2007 klo 21.12.47, kirjoittanut Jani.
    Jani

    J II: Tie­dät­kö, mie­tin jotain kei­noa sisäl­lyt­tää tuo­hon lop­puun mai­nin­ta Thew­li­sin herrr­kul­li­ses­ta äänes­tä (ja brit­tienglan­nis­ta) var­sin­kin sii­nä alun ker­ron­nas­sa, mut­ta se jäi sit­ten kun en kek­si­nyt mitään tar­peek­si suju­vaa. Se alku oli se syy jon­ka takia minun oli pak­ko kat­soa tuo lop­puun, vaik­ka You­Tu­ben kuvan­laa­dun tuh­nui­suus ärsyttikin.

  8. #12235. Keskiviikko, 15. elokuuta 2007 klo 21.19.22, kirjoittanut Jani.
    Jani

    Ugus: Tot­ta puhuen minä en luke­nut tuo­ta link­kaa­maa­ni mer­kin­tää kuin pin­ta­puo­li­ses­ti, se vain sat­tui ole­maan ainoa Basin­ge­rin roo­li­suo­ri­tus­ta… tai no, kir­ku­mis­ta käsi­tel­lyt jut­tu jon­ka pikai­sel­la guuglauk­sel­la onnis­tuin löy­tä­mään. Käsit­tääk­se­ni sii­nä lop­pu­puo­lel­la hah­mo­tel­tiin jon­kin­lai­sen uuden nais­san­ka­ri­hah­mon syn­tyä, mut­ta kun sii­tä esi­merk­ki­nä käy­tet­tiin jotain Ange­li­na Jolien näyt­te­le­mää roo­li­hah­moa, en saat­ta­nut ottaa sitä kovin vakavasti.

    Ei kir­ku­mi­nen minus­ta­kaan yleen­sä kovin ter­vet­tä ole, jos ei miten­kään eri­tyi­sen feminiinistäkään.

  9. #12236. Perjantai, 17. elokuuta 2007 klo 2.48.41, kirjoittanut Carmabal.
    Carmabal

    Juu se on kum­ma jut­tu se pakol­li­nen mui­jan lisää­mi­nen, ja jän­ni­tys­lef­fois­sa kysei­sel­lä “vaa­te­re­kil­lä” on myös “pantti”-value, eli tari­nan pahis voi kiris­tää hyvik­sel­tä sen mitä iki­nä halu­aa­kin, joka alkaa olla jo nykye­lo­ku­vis­sa niin kyl­läs­tyt­tä­vä sce­ne.. Toi­nen kau­hea “typykkä”-klisee on tie­ten­kin kai­kil­le tut­tu kau­hue­lo­ku­vien, Paljasta-lihaa-vilahtaa-seuraavaksi-kuolee-varmasti-joku-
    kuo­lee-koh­taus, jokai­sen tei­ni­po­jan suo­sik­ki.. aina­kin yleen­sä vähin­tään­kin jos­sain vaiheessa.

    Minä haluan että minut yllä­te­tään! Kerä­tään sin­ne Hol­lywuu­tiin jokin kan­sa­lai­sadres­si, että nyt viih­det­tä joka tun­tuu viih­teel­tä eikä yhtä tavan­omai­sel­ta ja ennal­ta-arvat­ta­val­ta kuin kupil­li­nen maus­ta­ma­ton­ta earl grey teetä!

  10. #12237. Perjantai, 17. elokuuta 2007 klo 9.23.22, kirjoittanut Jani.
    Jani

    Tot­ta tosi­aan, tuo lähes pakol­li­nen pant­ti­van­ki­koh­taus­han minul­ta jäi­kin tuos­sa mai­nit­se­mat­ta. Se on tyy­pil­li­ses­ti se typy­kän mer­kit­tä­vin koh­taus, ja kun sekin on kli­sei­syy­des­sään niin ennal­ta-arvat­ta­va, niin vii­meis­tään sii­nä vai­hees­sa tekee mie­li vaih­taa kana­vaa, jos sii­hen vain suin­kin on mah­dol­li­suus, mitä elo­ku­va­teat­te­reis­sa ei tie­ten­kään ole. Ja vaik­ka oli­si­kin, niin jos elo­ku­va­li­pun oli­sin ereh­ty­nyt osta­maan vain näh­däk­se­ni elo­ku­van, jos­sa on typyk­kä, kiroai­sin sitä raho­je­ni haas­kaus­ta sii­tä huolimattakin.

  11. #12238. Perjantai, 17. elokuuta 2007 klo 14.10.22, kirjoittanut Carmabal.
    Carmabal

    Good point! Ja kai­kis­ta häm­mäs­tyt­tä­vin­tä on se, että kuin­ka kek­se­liäs ja myös sai­raal­loi­ses­ti kek­se­liäs on ihmi­so­len­to, niin miten ne ei ole kek­si­neet tähän “typykkä”-asetelmaan mitään vin­ke­ää ja uut­ta? hmph! Jos joku on näh­nyt sel­lai­sen elo­ku­van, jos­sa “typyk­kä” on oikeas­ti jol­lais­ta viih­dear­voa pite­le­vä elä­mys niin ker­to­kaa ihmees­sä! heheh

  12. #12239. Lauantai, 18. elokuuta 2007 klo 9.35.27, kirjoittanut Jani.
    Jani

    Aivan! Ihmi­nen on käy­nyt kuus­sa ja tul­lut siel­tä elä­vä­nä takai­sin… ja sil­ti meil­lä on elo­ku­vis­sa yhä vain rie­sa­na typykkä.

  13. #12240. Sunnuntai, 19. elokuuta 2007 klo 0.33.02, kirjoittanut V..
    V.

    On muu­ten tus­kaa tämän “typyk­kä” osas­ton tii­moil­ta. Itseä­ni rasit­taa jo aivo­vau­rio mital­la sekin, että esim. Dis­neyn piir­re­tyis­sä ei tun­nu tytöil­le löy­ty­vän muu­ta roo­lia kuin sen unel­mien poi­ka­mie­hen löy­tä­mi­nen… Ja että jos on jotain haus­kuu­tus­ta tar­jol­la, niin toi­min­nas­ta vas­taa­vat aina pojat. Kat­too­han noi­ta ite, mut­ta voi­ko näyt­tää lap­sil­le - saa­vat pian tosi paho­ja vai­kut­tei­ta. Äkik­sel­tään tulee muu­ten mie­leen vain kak­si las­te­ne­lo­ku­vis­sa esiin­ty­vää hah­moa, jot­ka toi­si­vat hie­man valoa ja vaih­te­lua tähän suku­puo­lis­tan­dar­diin. Toi­nen Ron­ja Ryö­vä­rin­ty­tär ja toi­nen Pep­pi Pitkäsukka.

  14. #12241. Sunnuntai, 19. elokuuta 2007 klo 0.40.33, kirjoittanut V..
    V.

    …ja tos­ta elo­ku­vas­ta on kyl­lä pak­ko sanoa, että en ole tain­nut näh­dä kuin yhden vie­lä huo­nom­man elo­ku­van kuin tuo Mor­reaun pät­kä. Itsea­sias­sa kun näin sen, niin aivo­ni ehdot­ta­mas­ti kiel­si­vät sel­lai­sen asian, tuo voi­si johon­kin kir­jaan­kin perus­tua. Täy­tyy­kin var­maan lukais­ta tuo opus, niin saat­tai­si saa­da jon­kun posi­tii­vi­sen­kin tun­te­muk­sen aihees­ta. Ja hyvin­kin voi­sin, nimit­täin olen luke­nut myös E.R. Bur­rough­sin Mars-seik­kai­lu­ja ja ne oli­vat mie­les­tä­ni oikein viih­dyt­tä­viä huumoripläjäyksiä.

  15. #12242. Sunnuntai, 19. elokuuta 2007 klo 10.23.21, kirjoittanut Jani.
    Jani

    Olet­ko näh­nyt Dis­neyn Lii­sa Ihme­maas­sa? Sii­nä Lii­sa ei etsi unel­mien prins­siä (eikä muis­taak­se­ni ker­taa­kaan edes mai­nit­se mitään sel­lais­ta), ja on ihan itse se joka läh­tee etsi­mään seik­kai­lu­ja, olkoon­kin, että on niis­sä sit­ten aika pit­käl­ti vain pas­sii­vi­se­na sivus­ta­seu­raa­ja­na tai muka­na vas­ten tahtoaan.

    Suo­sit­te­len kyl­lä tuo­ta Well­sin alku­pe­räis­tä. Se on sopi­van mit­tai­nen­kin, minul­la ollees­sa pai­nok­ses­sa ei ollut kuin 132 sivua.

Tämän postauksen kommentointi on suljettu.

  • kesäkuu 2012
  • toukokuu 2012
  • huhtikuu 2012
  • maaliskuu 2012
  • helmikuu 2012
  • tammikuu 2012
  • joulukuu 2011
  • marraskuu 2011
  • lokakuu 2011
  • syyskuu 2011
  • elokuu 2011
  • heinäkuu 2011
  • kesäkuu 2011
  • toukokuu 2011
  • huhtikuu 2011
  • maaliskuu 2011
  • helmikuu 2011
  • tammikuu 2011
  • joulukuu 2010
  • marraskuu 2010
  • lokakuu 2010
  • syyskuu 2010
  • elokuu 2010
  • heinäkuu 2010
  • kesäkuu 2010
  • toukokuu 2010
  • huhtikuu 2010
  • maaliskuu 2010
  • helmikuu 2010
  • tammikuu 2010
  • joulukuu 2009
  • marraskuu 2009
  • lokakuu 2009
  • syyskuu 2009
  • elokuu 2009
  • heinäkuu 2009
  • kesäkuu 2009
  • toukokuu 2009
  • huhtikuu 2009
  • maaliskuu 2009
  • helmikuu 2009
  • tammikuu 2009
  • joulukuu 2008
  • marraskuu 2008
  • lokakuu 2008
  • syyskuu 2008
  • elokuu 2008
  • heinäkuu 2008
  • kesäkuu 2008
  • toukokuu 2008
  • huhtikuu 2008
  • maaliskuu 2008
  • helmikuu 2008
  • tammikuu 2008
  • joulukuu 2007
  • marraskuu 2007
  • lokakuu 2007
  • syyskuu 2007
  • elokuu 2007
  • heinäkuu 2007
  • kesäkuu 2007
  • toukokuu 2007
  • huhtikuu 2007
  • maaliskuu 2007
  • helmikuu 2007
  • tammikuu 2007
  • joulukuu 2006
  • marraskuu 2006
  • lokakuu 2006
  • syyskuu 2006
  • elokuu 2006
  • heinäkuu 2006
  • kesäkuu 2006
  • toukokuu 2006
  • huhtikuu 2006
  • maaliskuu 2006
  • helmikuu 2006
  • tammikuu 2006
  • joulukuu 2005
  • marraskuu 2005
  • lokakuu 2005
  • syyskuu 2005
  • elokuu 2005
  • heinäkuu 2005
  • kesäkuu 2005
  • toukokuu 2005
  • huhtikuu 2005
  • maaliskuu 2005
  • helmikuu 2005
  • tammikuu 2005
  • joulukuu 2004
  • marraskuu 2004
  • lokakuu 2004
  • syyskuu 2004
  • elokuu 2004
  • heinäkuu 2004
  • kesäkuu 2004
  • toukokuu 2004
  • huhtikuu 2004
  • maaliskuu 2004
marginaalin HTML5-moottorina
WordPress 6.9 ja ubudu.
all rights reversed
tietosuojakäytäntö