marginaali


  Lotto-12 »

Miksi mielipahan aiheuttaminen halutaan kriminalisoida?

#15097. Perjantai, 17. syyskuuta 2010 klo 17.22.09, kirjoittanut Jani. 6 kommenttia.

Vir­tu­aa­li­nen lähi­po­lii­si­ryh­mä halu­aa muis­tut­taa kaik­kia netin käyt­tä­jiä taas ker­ran sii­tä, että kaik­ki ei ole netis­sä sitä, mil­tä se äkki­sel­tään vai­kut­taa. #

Ryh­mä sel­vit­ti tapaus­ta, jos­sa alle 18-vuo­tias suo­ma­lai­nen tyt­tö oli seu­rus­tel­lut pel­käs­tään netin kaut­ta suo­ma­lais­juu­ri­sen Lon­toos­sa asu­van mie­hen kans­sa kol­men vuo­den ajan. Kun tyt­tö ja mies oli­vat sopi­neet tapaa­mi­sen, ja tyt­tö oli parin päi­vän pääs­tä len­tä­mäs­sä mie­hen luo, ilmes­tyi tytön kotio­vel­le yllät­täen toi­sel­la paik­ka­kun­nal­la asu­va suo­ma­lai­nen pari­kymp­pi­nen nai­nen, joka ker­toi ole­van­sa mie­hen sisar­puo­li. Nai­nen ker­toi mie­hen kuol­leen edel­li­se­nä yönä. Lopul­ta sel­vi­si, että kysei­nen ”sisar­puo­li” oli esiin­ty­nyt tuo­na Lon­toos­sa asu­va­na mie­he­nä ja mui­na asi­aan liit­ty­vi­nä hah­moi­na. Koko kol­men vuo­den suh­de oli tarua. […] #

Polii­si sel­vit­ti omien tut­ki­muk­sien kaut­ta asioi­den toden­pe­räi­syyt­tä ja jon­kin rikok­sen tun­nus­mer­kis­tön täyt­ty­mis­tä. Ovel­la käy­nyt nai­nen myön­si polii­sil­le esit­tä­neen­sä kaik­kia tytön kans­sa netin kaut­ta teke­mi­sis­sä ollei­ta hah­mo­ja, mut­ta ei osan­nut ker­toa jär­jel­lis­tä motii­via teoil­leen. #

Polii­sil­la ei ollut syy­tä epäil­lä tapah­tu­nees­sa mitään rikos­ta, kos­ka asias­sa ei ollut näyt­töä esi­mer­kik­si sek­su­aa­li­ri­kok­ses­ta tai talou­del­li­sen hyö­dyn saa­mi­ses­ta. Pelk­kä iden­ti­teet­ti­var­kaus ei ole täl­lä het­kel­lä kri­mi­na­li­soi­tu ja se tuot­taa­kin päi­vit­täin polii­sil­le pään­vai­vaa rikos­ni­mik­kei­den arvioin­nis­sa. #

Polii­si: Kaik­ki ei ole netis­sä sitä, mil­tä se näyt­tää (koros­tus oma­ni) #

Olen hie­man huo­les­tu­nee­na seu­ran­nut tätä vii­me­ai­kais­ta kes­kus­te­lua iden­ti­teet­ti­var­kauk­sien “uhas­ta”, ja yllä ole­va polii­sin trak­taat­ti on mal­lie­si­merk­ki sii­tä, min­kä takia. Minun mie­les­tä­ni mie­li­pa­han aiheut­ta­mis­ta ei pidä kri­mi­na­li­soi­da. Jos taas iden­ti­teet­ti­va­ras käyt­tää tekais­tua hen­ki­löl­li­syyt­tään talou­del­li­sen hyö­dyn tavoit­te­luun, eli petok­seen, mik­sei hän­tä voi­da syyt­tää petok­ses­ta? #

Petos on rikos, jos­sa teki­jä hank­kii tois­ta ereh­dyt­tä­mäl­lä tai ereh­dys­tä hyväk­si­käyt­tä­mäl­lä oikeu­de­ton­ta talou­del­lis­ta hyö­tyä ja siten aiheut­taa talou­del­lis­ta vahin­koa ereh­ty­neel­le tai sil­le, jon­ka eduis­ta täl­lä on ollut mah­dol­li­suus mää­rä­tä. #

Wiki­pe­dia: Petos #

Osaa­ko joku ker­toa iden­ti­teet­ti­var­kau­des­ta sel­lai­sen esi­mer­kin, joka ei ole kum­paan­kaan näis­tä: mie­li­pa­haa ja vain mie­li­pa­haa aiheut­ta­va teko, tai iden­ti­teet­ti­var­kau­den käyt­töä toi­sen, jo sinän­sä kri­mi­na­li­soi­dun teon väli­nee­nä? #

Toi­sin sanoen, mikä sel­lai­nen uhka iden­ti­teet­ti­var­kau­teen sinän­sä sisäl­tyy, että se pitäi­si sinän­sä kri­mi­na­li­soi­da?  #

En siis vas­tus­ta sitä, että iden­ti­teet­ti­var­kaus tun­nis­te­taan lain kir­jai­mes­sa sil­loin, kun sitä käy­te­tään väli­nee­nä jon­kin rikok­sen, siis oikean rikok­sen, jo muu­toin­kin kri­mi­na­li­soi­dun teon suo­rit­ta­mi­ses­sa. Vas­tus­tan vain ylei­ses­ti sitä, että halu­taan kri­mi­na­li­soi­da väli­ne, jota voi­daan käyt­tää myös sel­lai­sis­sa teois­sa, jot­ka eivät sinän­sä riko lakia. Sel­lai­nen­han näet kaven­taa vapaut­ta täy­sin tar­peet­to­mas­ti. #

Avainsanat: oikeus, rikos, vapaus
« Jam-37
•)) 6 kommenttia postaukselle Miksi mielipahan aiheuttaminen halutaan kriminalisoida?. ↩
  1. #16082. Sunnuntai, 19. syyskuuta 2010 klo 20.24.09, kirjoittanut ill..
    ill.

    kom­ment­ti jon­ka voi pois­taa jos halu­aa (en ole täy­sis­sä järjissäni):

    jos joku esiin­tyi­si minu­na esim. face­boo­kis­sa, ja teki­si mitä tahan­sa, vaik­ka vain puhui­si veh­kois­ta ja kak­tuk­sis­ta, suut­tui­sin sil­le niin pahas­ti että tap­pai­sin sen ihmi­sen jos kos­kaan sai­sin sitä käsii­ni. sel­lai­nen uhka. O-o ja siis sen tyy­pin oli­si syy vain ja ainoas­taan, ei minun.

  2. #16084. Maanantai, 20. syyskuuta 2010 klo 10.01.45, kirjoittanut Jani.
    Jani

    Minä­hän kan­na­tan oman käden oikeut­ta. Tosin sehän ei pois­ta vas­tuu­ta, vaan jos vaik­ka­pa tap­pa­mi­ses­ta jää kiin­ni, sii­tä kuu­luu jou­tua yhteis­kun­nan tuo­miois­tui­meen, ja yhteis­kun­nal­la­kin on olta­va lakinsa.

  3. #16086. Maanantai, 20. syyskuuta 2010 klo 12.09.01, kirjoittanut Tc.
    Tc

    Joo, minä oli­sin kyl­lä kans iden­ti­teet­ti­var­kauk­sia vas­taan, Mut­ta. Vain jos niil­lä aiheu­te­taan oikean iden­ti­tee­tin omaa­val­le ihmi­sel­le sitä mie­li­pa­haa / sosi­aa­li­sia vai­keuk­sia. Jos taas tuu­les­ta tem­paa jon­kun iden­ti­tee­tin niin se on sit­ten vaan sfw.

  4. #16087. Maanantai, 20. syyskuuta 2010 klo 14.59.35, kirjoittanut Jani.
    Jani

    Las­ket­tai­siin­ko sit­ten ihan mikä tahan­sa mie­li­pa­han aiheut­ta­mi­nen rikol­li­sek­si? Esi­mer­kik­si vaik­ka tuo ill.:n mai­nit­se­ma veh­kois­ta ja kak­tuk­sis­ta puhu­mi­nen, jos ros­vo­tun iden­ti­tee­tin “oikea” “omis­ta­ja” sanoo koke­neen­sa mie­li­pa­haa sen seurauksena?

    Minus­ta mää­räs­tä riip­pu­vais­ten, liu­ku­vien asioi­den kri­mi­na­li­soin­ti on ongel­mal­lis­ta, ja kri­mi­na­li­soin­nin pitäi­si pitäy­tyä laa­dul­li­ses­ti ero­tel­ta­vis­sa asiois­sa aina kun se on mahdollista.

  5. #16091. Tiistai, 21. syyskuuta 2010 klo 9.35.58, kirjoittanut Tc.
    Tc

    Ei, vaan sii­nä tulee mie­les­tä­ni kysee­seen kun­nian­louk­kaus. Jos on tie­dos­sa, että joku tyyp­pi on sen ver­ran pak­ko­miel­tei­nen ettei sie­dä mil­lään veh­ko­ja ja kak­tuk­sia, ja joku on nyy­si­nyt iden­ti­tee­tin ja käyt­tä­nyt sitä sii­hen, että luo tyy­pis­tä kuvan kak­tus­ten ja veh­ko­jen into­hi­moi­se­na har­ras­ta­ja­na, ja täs­tä tulee sosi­aa­lis­ta ongel­maa.. Vaa­tii­han tuo kik­kai­lua, mutta. :)

  6. #16092. Tiistai, 21. syyskuuta 2010 klo 9.57.00, kirjoittanut Jani.
    Jani

    Ah, ok. Jos oikeas­ti uskot sel­lai­sel­la kun­nian­louk­kauk­seen pys­tyt­tä­vän, olen sii­tä­kin eri mieltä. :)

Tämän postauksen kommentointi on suljettu.

  • kesäkuu 2012
  • toukokuu 2012
  • huhtikuu 2012
  • maaliskuu 2012
  • helmikuu 2012
  • tammikuu 2012
  • joulukuu 2011
  • marraskuu 2011
  • lokakuu 2011
  • syyskuu 2011
  • elokuu 2011
  • heinäkuu 2011
  • kesäkuu 2011
  • toukokuu 2011
  • huhtikuu 2011
  • maaliskuu 2011
  • helmikuu 2011
  • tammikuu 2011
  • joulukuu 2010
  • marraskuu 2010
  • lokakuu 2010
  • syyskuu 2010
  • elokuu 2010
  • heinäkuu 2010
  • kesäkuu 2010
  • toukokuu 2010
  • huhtikuu 2010
  • maaliskuu 2010
  • helmikuu 2010
  • tammikuu 2010
  • joulukuu 2009
  • marraskuu 2009
  • lokakuu 2009
  • syyskuu 2009
  • elokuu 2009
  • heinäkuu 2009
  • kesäkuu 2009
  • toukokuu 2009
  • huhtikuu 2009
  • maaliskuu 2009
  • helmikuu 2009
  • tammikuu 2009
  • joulukuu 2008
  • marraskuu 2008
  • lokakuu 2008
  • syyskuu 2008
  • elokuu 2008
  • heinäkuu 2008
  • kesäkuu 2008
  • toukokuu 2008
  • huhtikuu 2008
  • maaliskuu 2008
  • helmikuu 2008
  • tammikuu 2008
  • joulukuu 2007
  • marraskuu 2007
  • lokakuu 2007
  • syyskuu 2007
  • elokuu 2007
  • heinäkuu 2007
  • kesäkuu 2007
  • toukokuu 2007
  • huhtikuu 2007
  • maaliskuu 2007
  • helmikuu 2007
  • tammikuu 2007
  • joulukuu 2006
  • marraskuu 2006
  • lokakuu 2006
  • syyskuu 2006
  • elokuu 2006
  • heinäkuu 2006
  • kesäkuu 2006
  • toukokuu 2006
  • huhtikuu 2006
  • maaliskuu 2006
  • helmikuu 2006
  • tammikuu 2006
  • joulukuu 2005
  • marraskuu 2005
  • lokakuu 2005
  • syyskuu 2005
  • elokuu 2005
  • heinäkuu 2005
  • kesäkuu 2005
  • toukokuu 2005
  • huhtikuu 2005
  • maaliskuu 2005
  • helmikuu 2005
  • tammikuu 2005
  • joulukuu 2004
  • marraskuu 2004
  • lokakuu 2004
  • syyskuu 2004
  • elokuu 2004
  • heinäkuu 2004
  • kesäkuu 2004
  • toukokuu 2004
  • huhtikuu 2004
  • maaliskuu 2004
marginaalin HTML5-moottorina
WordPress 6.8.1 ja ubudu.
all rights reversed
tietosuojakäytäntö