Näinpä eeppistä Marvel-unta viime yönä. #
Israelissa sijaitsevan aavikon keskelle oli rakennettu supervahva supervankila pitelemään vain yhtä supervoimakasta superroistoa. (Premissi antaisi ymmärtää, että kyse oli pikemminkin jostain kosmisesta olennosta kuin tavanomaisesta supervoimilla varustetusta ihmisroistosta.) #
Aavikko oli kokonaishalkaisijaltaan 1000 km, supervankila 300 km, ja vankila oli sijoitettu aavikon keskipisteeseen. (Käsikirjoittaja-alitajuntani sortui jo tässä vaiheessa noloon maantieteelliseen virheeseen: Israelin valtio on kokonaisuudessaankin vain 424 km pitkä, ja leveimmilläänkin vain 114 km leveä.) Superkonna haluttiin siis pitää mahdollisimman eristyksissä ihmisistä. #
Sitten, kuinka ollakaan, kävi ilmi, että tuo kosminen pahis on päässyt pakoon. Ryhmä-X:n Kyklooppi sai tiedon tapahtuneesta ensimmäisenä, ja koska aikaa ei ollut hukattavaksi, hän lähti välittömästi yksinään suorittamaan itsemurhatehtävää: Kyklooppi lensi vankilan ylle, ja räjäytti mukanaan tuomansa ydinpommin. #
Pommin aiheuttama tuho oli varsin perinpohjaista, ja vaikutti siltä, että Kyklooppi oli itsensä uhratessaan onnistunut tuhoamaan myös superroiston. #
Mutta sankari itse olikin yllättäen selviytynyt hengissä. Tähän johtaneet tapahtumat jäivät hämäriksi, mutta osoittautui, että Kyklooppi oli muuttunut eräänlaiseksi haamuksi: hän kykeni kyllä aistimaan muut ihmiset, mutta ihmiset eivät nähneet eivätkä kuulleet häntä. (Myös jonkinlaista aikavääristymää haamuuteen liittyi: Kykloopin puhe kuulosti ihmisten taajudella nopeutetulta, joskaan sitä eivät hänen lisäkseen kuulleet kuin lukijat/katsojat.) #
Ittō Ogami valistaa kurjen nimeä kantavaa naista kunniallisuudesta, mitä tulee päätöksiin elämästä ja kuolemasta: Tsuru on juuri yhdessä lankonsa kanssa kostanut miehensä kuoleman, mutta parivaljakon polvet alkavat tutista Ogamin miekkailutaitojen edessä eikä heistä ole vastaamaan Ogamin haasteeseen kostaa hänelle Tsurun lääninherran salamurha. Ogami paljastaa näin, etteivät Tsuru ja lanko sittenkään kulkeneet aidosti kostajan polkua, vaan pikemminkin vain halusivat näyttäytyä tuon polun kulkijoina, jaloina kostajina toisten silmissä. #
“Katso kaimaasi! Tsuru, kurki! Sydäntalvella se notkistaa toisen jalkansa, hautaa päänsä siiven suojaan eikä liikahdakaan. Sellaista on pelkällä rohkeudella selviytyminen! Itezuru — lumikurki! Tuossa epätoivoisessa kamppailussa piilee sen kauneus! Ei se vastustele. Ei se valita. Sen kohtalo on sen omissa käsissä, ja se pinnistää siihen viimeisetkin voimansa. Eikö sellainen ole kaikkien niiden polku, jotka seuraavat sydämensä ääntä…?” #
(suomennos omani) #
Mutta onko selviytymisen vaatimuksiin alistuminen aina tällä tavalla ehdottoman kunniallista? #
Space Avalanche esittelee meille leijonien elämää mehevästi gangsta-elämäntyyliin rinnastettuna. #
Leijonanaaras tai sen symboloima väkivaltaisen parittajan armoilla elävä prostituoitu käy selviytymiskamppailua siinä missä lumikurkikin. Ogami pitäisi epäilemättä sitäkin kunniallisena, mutta entäpä, jos tilanne käännetäänkin päälaelleen? Mitä jos reuma raiskaisi Ogamin sormet niin, ettei miekka enää pysyisi hänen kädessään, ja hän joutuisikin hengissä selviytyäkseen myymään persettä rattopoikana? Epäilen, että siinä kohtaa ainakin moni Ogamia vähäisempi samurai pitäisikin yhtäkkiä kunniallisempana käydä rampoine käsineen taisteluun, jossa saisi surmansa. #
Ogamihan on jo kerran tällaisen valinnan eteen joutunut: entisenä shōgunin pääteloittajana hän joutui salajuonen uhriksi, ja sai valita kuoleman ja salamurhaaja-rōninin kiertolaiselämän välillä. Jälkimmäinen oli kyllä Ogamin tasoiselle miehelle massiivisen häpeällinen arvonalennus, mutta se ei painiskele läheskään samassa sarjassa katuprostituoidun elämällään käymän vaihtokaupan kanssa. #
Ogami käyttää kuitenkin kurjen kamppailua vain esimerkkinä sydämensä ääntä seuraavan polusta. Lumikurjen kohdalla kyse on hengissä selviytymisestä, kun taas ihmisen polku voi, kuten Ogamin kohdalla, olla vaikkapa kostajan polku. Ogamin mukaan kostajan tulee olla pyrkimyksessään yhtä tinkimätön kuin kurki, joka riipii käyttöön viimeisetkin voimavaransa ja taivuttaa koko tahtonsa palvelemaan ainutta päämääräänsä, hengissä selviytymistä. #
Kostajan polulla hengissä selviytyminen on sekin toissijaista verivelan maksamisen rinnalla, eikä omalle hengelle tule antaa mitään arvoa silloin, kun se seisoo polulla kulkijan ja hänen päämääränsä välissä. Jopa täysin varman tuhon edessä tulee jatkaa sydämen määräämään suuntaan. #
Lone Wolf and Cub #8: “Chains of Death” © Kazuo Koike & Goseki Kojima. Space Avalanche: “The Savanna” © Eoin Ryan & Pablo Mayer. #
Ilmoitus oli tämänpäiväisessä Kirkkonummen Sanomissa (10,3 Mt:n PDF). Kuvan saa klikaten isommaksi. #
Aina kun kuulen tai luen sanan juggernaut, mieleeni nousevat väkisinkin suklaarusinat. Se johtuu siitä, että kerran mummilassa ollessani käytiin kaupassa, ja ostatin mummilla, kuten tavallista, sarjakuvalehden ja karkkia. Sillä kertaa karkit olivat suklaarusinoita, ehkä Reilu satsi -merkkisiä, jollei se sitten ollut jonkun muun kuin K-ryhmän ketjukohtaisia merkkejä. Sitä merkkiä ei joka tapauksessa taida enää olla. #
Sarjakuvalehti oli Ryhmä-X (tai joku Marvelin yleisjulkaisuista), ja siinä kyseinen poppoo otti yhteen Juggernautin kanssa. Sana oli luultavasti kokonaan uusi minulle, ja siitä jäi yhdessä niiden suklaarusinoiden kanssa niin vahva muistijälki päähän, että yhä vieläkin siis juggernaut-sanasta tulevat mieleeni suklaarusinat ja niiden maku. #
En ole aikoihin syönyt suklaarusinoita, joten en tiedä toimisiko sama assosiaatio myös toisinpäin. #