Laki, moraali ja porsaanreiät (piste com)
#2519. Sunnuntai, 12. marraskuuta 2006 klo 15.24.51, kirjoittanut Jani. 4
Realistinen optimisti Timo mutisi moraalista ja viittasi samaa aihetta, nuorison moraalia käsitelleen Johanneksen ohella Porsaanreika.com-sivustoon. Oman kuvauksensa mukaan Porsaanreika.comin tarkoitus on… #
“listata epäkohtia, joista sinä, arvoisa kuluttaja, voit halutessasi ja harkintasi mukaan hyötyä. Porsaanreika.com EI kehoita toimimaan lakia vastaan. Sovellat siis vinkkejä täysin omalla vastuullasi. Porsaanreika.com auttaa myös “höynäytettäviä” kehittämään/korjaamaan palvelujaan.” #
Minusta tuo sivusto on aivan loistava Internetin sovellus. Kitinä moraalisuudesta ei tässä yhteydessä ole paikallaan, koska se vähä, mitä näillä porsaanrei’illä on moraalin kanssa tekemistä, on kuitattu ihan riittävästi tuossa siteeraamassanikin toteamuksessa: lainrikkomiseen ei kehoteta ja vinkkien soveltaminen tapahtuu jokaisen omalla vastuulla. #
Itse asiassa tuollaisten sivustojen pitäisi olla moraalin perään itkevien mielestä hyvä juttu, koska tekemällä porsaanrei’istä yleistä tietoutta voidaan vahvalla tavalla vaikuttaa siihen, että palveluntarjoajat tukkivat reikänsä. Vaikka reikien tukkiminen voikin toisaalta huonoimmillaan merkitä sitä, että asiat tehdään astetta vaikeammaksi kaikille, mitä Timo merkinnässään harmittelee, niin jos sen seurauksena huijaaminen vähenee, se merkitsee toisaalta myös säästöjä, jotka puolestaan parhaimmillaan koituvat kaikkien eduksi. #
Porsaanreikien hyödyntäjien kiroaminen ei hyödytä mitään, koska porsaanreikiä hyödynnetään joka tapauksessa, olipa se sitten toivottua tai ei. “Tilaisuus tekee varkaan” ei ole tuulesta temmattu viisaus: tielle sattuvan tilaisuuden hyödyntäminen on kirjoitettu ihmisen geeneihin. Ilman opportunistista luonnettamme emme olisi lajina selviytyneet emmekä päässeet näin pitkälle. #
Se ei tietenkään tee vaikkapa varastamisesta automaattisesti moraalisesti hyväksyttävää, mutta näistä asioista puhuttaessa on minusta syytä pitää mielessä, että kyse on kahdesta eri tason ilmiöstä. Moraalisuudessa on mieltä vain suhteessa toisiin ihmisiin. Kun vaikkapa köyhä opiskelija matkustaa valtion rautateitä pitkin pummilla, siinä ollaan jo ihan liian kaukana minkään konkreettisen vahingon aiheuttamisesta kanssaihmisille, että tekoon olisi mielekästä yrittää sovittaa mitään moraalista mallia. Jos köyhän opiskelijan omatunto tuon teon hänelle sallii, ei kenelläkään ole siihen nokan koputtamista (paitsi tietysti konduktöörillä työnsä puolesta). #
Olen kirjoittanut omasta, joustavasta moraalistani ennenkin: minulle maailmassa on vain yksi perimmäinen laki, ja se on kartun ja kulmahampaan laki. Sanoin perimmäinen, koska se ei tietenkään ole ainoa, mutta kaikki ihmisten maailman lait, moraali ja etiikka, oikea ja väärä ja niin edelleen ovat pelkkää kuorrutusta kakun päällä. Pintakerrosta, joka valuu pois heti kun vähän pyyhkäisee. #
On minusta tosin ihan hienoa, että meillä on lait, ja että niitä jopa noudatetaankin jossain määrin. Kiltteys ja kunnollisuus ovat ihan hyvä juttu, ja niistä on hyötyä yksilöitä ja pieniä yhteisöjä laajemmalla tasolla. #
Laki ei kuitenkaan ensinnäkään ole sama asia kuin moraali, vaikka nämä kaksi useimmilla silloin tällöin leikkaavatkin toisiaan, ja lisäksi mikään laki ei kykene ottamaan huomioon kaikkia kuviteltavissa olevia - kuvittelemattomista puhumattakaan - olosuhteita ja tilanteita. En ole juristi, mutta käsittääkseni tämä on yksi perustavimmista seikoista lainsäädännössä ja sen yhteiskunnallisessa merkityksessä: lailla pyritään kattamaan kaikki tunnetut olosuhteet ja asiat, mutta se pyritään myös tekemään sikäli väljäksi, että sitä kyetään käytännön toimeenpanossa soveltamaan riittävästi kattamaan ennakoimattomat tekijät. #
(Sivumennen sanoen tämä ongelma - todellisuuden liukas luonne - on syy myös siihen miksi mitään laki- tai sääntökokoelmaa noudattamaan pyrkivä ihminen ei ole moraalinen olento siitä hyvästä; ihminen ei toimi moraalittomasti oman syntisyytensä ja lain noudattamisessa epäonnistumisensa vuoksi vaan epäonnistuu moraalisuudessa vääjäämättä, jos pyrkii siihen noudattamalla sääntöjä, vaikka sääntökokoelma olisi jumalallistakin alkuperää. Mikään säännöstö ei yksinkertaisesti riitä todellisuuden täydelliseen ja täsmälliseen kuvailuun. Syypää tällaisen ihmisen periaatteelliseen moraalittomuuteen, “syntisyyteen” on siis pikemminkin maailma itsessään sikäli, jos todellisuuden niskoille on mielekästä sysätä sen luonteesta vääjäämättä seuraavia, filosofisia ongelmia.) #
Tämä lainsäädännön perimmäinen filosofinen ongelma, todellisuuden laajuus, ennakoimattomuus ja tuntematon luonne, on syy siihen miksi porsaanreikiä löytyy aina, ja toisaalta täten porsaanreikien tunnistaminen ja niiden julkiseksi tekeminen on osaltaan ratkaisemassa tuota lainsäädännön ongelmaa. #
Kerrataanpa vielä, ja alleviivataan: #
- porsaanreikien paljastaminen = hyvä
- moraaliton ihminen ≠ porsaanreikiä hyödyntävä ihminen
Siinä tapauksessa, että oma moraali on niinkin kykenevä, että ymmärtää porsaanrei’istä vaikenemisen hyödyn, on niiden paljastaminen tietysti huono juttu. Mutta omani ei ainakaan valitettavasti sellaiseen kykene, ja luulenpa, että sellaiselle olisi sitten jo ihan turha yrittää pyytää ymmärrystä. #
Minä en myöskään olisi huolissani nuorison joustavasta moraalista. Päinvastoin, se on minusta toivoa-antava ilmiö, sillä vanhan maailman jäykkä moraaliajattelu on tuhoontuomittu. Lain ja muiden sääntöjen noudattamisessa on mieltä vain sikäli kuin se palvelee omaa etua. Muissa tapauksissa jokaisen tulisi noudattaa omaa harkintaa ja suorittaa riskianalyyseja, joissa otetaan huomioon myös niiden sääntöjen rikkomisen mahdollisuus. Kyvyttömyys tällaiseen joustavuuteen, takertuminen sääntöihin, ehkä jonkinlaisessa lapsellisessa pelastumisuskossa, on heikkoutta. Jos dekadenssi merkitsee loppua moraaliuskoisuudelle, niin dekadenssi on hyvä asia. #
[muokkaukset]
[muokkaus][klo]20:08[/klo] Päivitin Tylsyyden multihuipennukseen osoittavan linkin.
[/muokkaus]
[/muokkaukset] #